Walmart продава мажоритарен дял в японска верига супермаркети

Walmart продава мажоритарен дял в японска верига супермаркети Снимка: unsplash.com

KKR и Rakuten ще придобият 85% от Seiyu в сделка, оценяваща търговеца на дребно на 1,6 млрд. долара.

Walmart се съгласи да продаде мажоритарен дял от японската верига супермаркети Seiyu. Това е най-скорошният ход на най-големия световен търговец на дребно за прекрояване на отпечатъка си извън САЩ, пише Financial Times.

Seiyu е една от най-големите вериги съпермаркети в Япония с над 300 магазина в цялата страна и почти 35 000 служители.

Групата с частен капитал KKR ще придобие 65%, а японската компания за електронна търговия Rakuten ще купи 20% от Seiyu в сделка, която я оценява на 172,5 млрд. йени (1,6 млрд. долара). Walmart ще държи останалия дял от бизнеса.

Японският пренаселен сектор за търговия на дребно е изключително конкурентен и няколко други чуждестранни търговци на дребно не успяха да се конкурират, например Tesco и Carrefour, които вече се оттеглиха.

Базираният в САЩ Walmart влезе в Япония през 2002 г., когато взе дял в Seiyu и стана първият чуждестранен търговец, който поема контрола над японски търговец.

Walmart напълно придоби Seiyu през 2008 г. след седем поредни години загуби, докато се бореше на дълбоко фрагментирания пазар. Първоначалната стратегия на Walmart да експортира своята американска стратегия на японския пазар също не успя да привлече японските потребители.

Разговорите за отстъплението на американския търговец от Япония се появиха преди две години, но хора, близки до дискусиите, казват, че Walmart е имал трудности да намери купувач на цената, която е търсил.

Споразумението с Rakuten последва двугодишно партньорство между Walmart и групата за електронна търговия, насочено към разбиване на зараждащия се, но нарастващ пазар на хранителни стоки в Япония.

За KKR сделката идва, докато фондът за частни капиталови инвестиции продължава да позиционира Япония като своя „най-приоритетен” пазар извън САЩ, особено след като коронавирусната криза ускори преструктурирането и разпореждането с активи от японския бизнес.

Джудит Маккена, ръководител на Walmart International, заяви: „Ние сме горди инвеститори в този бизнес през последните 18 години и сме развълнувани от бъдещето му при новата структура на собствеността.“

Изхвърлянето на дела на Seiyu е най-скорошната от поредица от неотдавнашни сделки, включващи международния бизнес на Walmart. Търговецът миналия месец се съгласи да продаде мажоритарен дял в британския бакалин Asda, оценявайки бизнеса на 6,8 млрд. долара. Този месец Walmart заяви, че планира да продаде по-малкия си бизнес в Аржентина за неизяснена сума.

Walmart се фокусира върху пазари с висок растеж, по-специално Китай и Индия, и върху вътрешната си мощност в САЩ, която генерира около три четвърти от приходите на групата.

Тримесечните печалби, очаквани във вторник, се предполага да затвърдят статута на Walmart като корпоративен победител в света на коронавируса.

Бизнесът на групата в САЩ се представя добре, тъй като купувачите се стичаха в супермаркетите за храна и други домашни стоки от първа необходимост.

Анализаторите прогнозират, че продажбите на компанията са нараснали с около 4% на годишна база през третото тримесечие. Въпреки това търговецът на дребно трябва да инвестира сериозно в електронната търговия, докато се бори за надмощие с Amazon.

Компаниите заявиха, че очакват сделката да приключи през първото тримесечие на следващата година.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: