Неволите, с които се сблъскаха по празниците потребителите

Неволите, с които се сблъскаха по празниците потребителите Снимка: pixabay.com

Обобщение на проблемите, с които се сблъскаха потребителите по време на празничните дни и синтез на най-значимите потребителски въпроси през 2023 г., според платформата "Ние, потребителите"

Липсата на промоционални артикули и таксуването на намалени стоки на редовните им цени са сред най-честите проблеми, които потребителите обсъждаха във връзка с пазаруването по време на коледните и новогодишни празници. 

Наред с това, в една от веригите за хранителни стоки клиентите не са имали възможност да ползват полагащите им се ваучери за отстъпки, предоставени заради лоялност и натрупани суми от пазаруване при търговеца. 

Други потребители са имали неволи с дефектни стоки, неправилно начислени неустойки при прехвърляне при друг мобилен оператор и др. За това разказа пред медии основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. 

Ако потребителят е привлечен в даден търговски обект с реклама за продукт в намаление, а впоследствие се окаже, че търговецът не е осигурил количества, съответни на очаквания интерес, който е създал с рекламата, то това е нелоялна търговска практика. Нарушение и когато уж намалените стоки се таксуват на касата на редовните им цени. При по-голям пазар, както е около празниците, клиентите трудно успяват да проследят коректността при маркирането на всеки от артикулите и лесно може да се окажат подведени. 

Направеният от „Ние, потребителите“ годишен обзор сочи, че сред най-драстичните нарушения и важните потребителски теми през 2023 година са: 

  • Индексирането на цените на мобилните услуги при действащи договори, без право на отказ без неустойки
  • Принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината на суперите, без алтернативи
  • Измами и нелоялни практики при предлагането онлайн на медикаменти и уреди за отслабване
  • Нарушаването на потребителските права при намаления и промоции на хранителни продукти, облекла, стоки за дома и др.
  • Как шринкфлацията "отхапва" от потребителските опаковки, а скимпфлацията неусетно влошава качеството на продуктите с цел намаляване на психологическия ефект от поскъпването на стоките заради инфлацията
  • Пропуските при резервации на туристически услуги и рисковете при сделки с нерегламентирани лица
  • Задължителното отдаване под наем на чадъри и шезлонги в комплект на плажа, което е нелоялна търговска практика, потвърдена от Министерството на туризма
  • Нелоялни практики на телекоми при телефонни оферти за подновяване на договора
  • Капаните на презентациите и договорите извън търговски обект
  • Клиентските карти за отстъпки и измамите в социалните мрежи, които събират лични данни
  • Влиянието на инфлуенсърите върху потребителското поведение
  • Навлизането на изкуствения интелект в потребителската сфера
  • Как идеята за кръговата икономика кореспондира с потребителското право
  • Новите законодателни инициативи на европейските институции в областта на потребителската защита относно безопасността и качеството на продуктите.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: