
Анти-черен петък
- Икономика
- Текст:

На въпросния Buy Nothing Day (Ден „Не купувайте нищо”) много хора по света показват отрицанието си към консуматорството и стремеж към устойчива икономика, без неотстъпно насърчаване на максимално потребление, чиято може би най-грозна проява е ежедневното изхвърляне на милиони тонове храна.
Вместо свръхпотреблението, Buy Nothing Day приканва хората да правят точно обратното на това, което компаниите ги карат да правят в Черния петък – да не купуват нищо, да прегледат резервите на хладилниците и гардеробите си и да оползотворят максимално това, с което вече разполагат.
Справедливо е да се каже, че почти всички се поддават на пазарната експанзия, но има случаи, в които Черният петък дори е вземал жертви, загубили живота си, стъпкани в екзалтираната от намаленията тълпа. Не са малко и тези, които след като все пак са се добрали до „фантастично” поевтинелите стоки, в последствие установяват, че всъщност не са им необходими. Такива „ценни” паметници на шопинг-манията години наред събират прах в килери и гаражи, докато най-сетне стигнат до сметищата.

Освен това, прекалено наивно би било да се мисли, че който и да е производител ще продава продукцията си под себестойността ѝ. Вместо това, Черният петък е тържество на идеята за максимални печлби не от високите цени, а чрез огромен оборот.
Инициативата Buy Nothing Day датира от началото на 90-те години и оттогава популярността ѝ бавно, но неотстъпно расте. Последен мощен израз на движението стана блокадата на складовете на Amazon в деня на Черния петък във Великобритания, Германия и Нидерландия.
Гигантът на онлайн-търговията може да е рекордьор по продажби, но като работодател определено е далеч от първата десятка, както би съответствало на печалбите му. Според анализатори, агресивната рекламна политика на Amazon стимулира вещоманията, а компанията трупа колосални печалби, използвайки всички преимущества и „вратички” в данъчната политика на отделните страни.
Международната инициатива Buy Nothing Day е приета в около 50 страни по света, като се подкрепя и от редица независими търговци на дребно, които направо си дават почивен ден и затварят магазините си. Правят го и много онлайн търговски платформи, призовавайки за това и колегите си по света.
В официалния уебсайт на инициативата Buy Nothing Day се казва: „Това е 24-часова детоксикация от консуматорството. Не забравяйте, че не е добра сделка, ако това, което купувате, реално не ви е нужно. Сключете договор със себе си, дайте си почивка, защото този експеримент е полезен за всички – и най-хубавото – БЕЗПЛАТЕН Е! Така че, #BuyNothingDay, #BoycottBlackFriday”.
Вчерашната събота – 26 ноември беше световния Buy Nothing Day за 2021. Ако сте го пропуснали и сте се поддали на пазарната страст, поне анализирайте поведението си и помислете дали покупките ви са били полезни за вас, за близките ви или за портфейла ви. Всъщност, можете сами да си изберете един ден от седмицата за Buy Nothing Day – ще бъде полезно и за разходите ви, и за света, в който живеем.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
