Нарушеното корабоплаване може да забави коледните поръчки

Нарушеното корабоплаване може да забави коледните поръчки Снимка: pixabay.com

Няма изгледи за бързо преодоляване на последствията от прекъсването на глобалните контейнерни превози

Пандемията предизвика остри задръствания в пристанищата на източноазиатския регион. Доставките от Китай се забавиха, което създаде напрежение в глобалните вериги за презокеански превоз. Експерти смятат, че започналите с пандемията процеси ще се разрешават още месеци наред, а спедиторските фирми се борят с драматични колебания в търсенето, съобщава ВВС.

Едно от решенията е насочването на корабните линии от големите китайски портове към други близки терминали, но въпреки това се трупат закъснения. Процъфтяващата онлайн търговия по време на пандемията изостри проблема заради необичайно нарасналото търсене, след като затворени по домовете си, хората в цял свят се втурнаха да поръчват всевъзможни стоки. Това наруши драстично балансираната дейност на веригите за доставки Пристанищата в Европа и Северна Америка се затлачиха от множеството едновременно пристигащи плавателни съдове, а изтеглянето на празните контейнери почти спря и много от тях останаха разхвърляни по кейовете на света.

Затварянето на Суецкия канал - един от най-натоварените пътни коридори в света, през март допълнително забави стотици морски превозвачи. А когато отново се отвори, струпването на закъснелите кораби предизвика нови задръствания в европейски центрове като Ротердам и Антверпен.

Според браншовата организация Bimco секторът е свикнал да реагира на кризи, но оценката е, че за момента корабоплаването е в глобална продължаваща извънредна ситуация. Експертите смятат, че решаването на проблема с китайските пристанища изисква повече прозрачност и откритост от страна на местните власти и когато ги няма, настъпва голяма несигурност в плановете за действие, които браншът прилага при извънредни ситуации. Системата действително е толкова претоварена, че всичко започва да действа като ефекта на доминото. Това насочва прогнозите към поне още 12 месеца възстановителен период и закъснения.

За търговците на дребно в Европа, Обединеното кралство и Северна Америка се задава реална опасност от недостиг на стоки преди коледния период на пазаруване. При нормални обстоятелства зареждането със стоки от Китай започва най-късно в края на лятото, а пиковият сезон за контейнерните превози е третото тримесечие. Според Bimco обаче, тази година всъщност цялата е пиков сезон и индустрията направо недоумява какво ще се случи през август или септември. 

Ситуацията може и да се подобри, но засега най-добрият съвет към потребителите е, ако искат да зарадват близките си с коледни подаръци, да започнат да пазаруват сега. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: