Играта на играчките

Играта на играчките Снимка: clementoni.com

Популярен детски пъзел се продава за $ 28 000, при първоначална цена от около $ 28

Производител на пъзела Under the Sea е калифорнийската компания Premium Joy, която предлага разнообразни играчки от пяна, включително постелки за игра, пъзели и градивни елементи за деца в предучилищна и начална училищна възраст. Продукцията на компанията се продава чрез собствения ѝ уебсайт и Amazon. 

Една от най-популярните игри в портфолиото на Premium Joy е пъзелът Under the Sea. Преди пандемията годишните продажби на образователната игра са варирали от 5000 до 6000 комплекта. Но Premium Joy са спрели производството ѝ, защото междувременно вносът на пяна от Тайван е станал твърде скъп. В периода на пандемията доставките са поскъпвали непрекъснато и сега морският транспорт на основната производствена суровина по маршрута Тайван - Калифорния е станал около четири пъти по-скъп отколкото през 2020 г.

„През февруари миналата година разходите за 6-метров контейнер бяха $ 1900. Този юни бяха над $ 7000“, казват от Premium Joy.

Спирането на производството на популярната игра обаче е довело до невероятно търсене, далеч надхвърлящо предлагането. Проверка в Google откри, че цената на един комплект от играта след наддаване е стигнала до $ 27 000, т.е. 1000 пъти над първоначалната. Самата компания-производител в момента разполага с един комплект, който е решила да предложи за $ 28 000.

Компаниите в цял свят се стремят да подобрят бизнеса си, но възстановяването му след пандемията е затруднено от струпването на редица предизвикателства. Едно от тях са веригите за доставки, чиито цени и срокове не спират да вървят нагоре – факт, от който страда глобалната продоволствена сигурност.

От своя страна потребителското търсене се възстановява по-бързо, стимулирано отчасти и от правителствените помощи за населението.

Компаниите биха могли да отговорят на повишеното търсене, ако разполагат с достатъчно запаси. Но няма как да ги набавят след глобалната рецесия през миналата година, която доведе до скока в цените на морския транспорт. Плюс това няма достатъчно транспортни контейнери, а пристанищата не разполагат с големи складови площи. Така се стигна до значително оскъпяване на доставките на стоки в световен мащаб, без обаче да се подобрят сроковете за доставка. Особено засегнати са малките производители, които дори да си позволят високите доставни цени, често не намират доставчик, тъй като големите компании определено са предпочитаните клиенти.

Това доведе до недостиг на всичко - от микрочипове и пилета до хлор и сирене. Търговците са в шок от непрекъснатата подмяна на ценовите стикери, тъй като цените продължават да скачат. Междувременно повечето от тях още от пролетта се опитват да се запасят със стоки за Коледа, макар че анализатори не прогнозират особен пазарен бум около зимните празници, тъй като в САЩ, например, инфлацията е достигнала най-високото си ниво от 13 години насам. 

Несигурните и скъпи доставки обаче стимулират идеите за местно производство по максимата „Неволята учи”. Ако продадат последния си комплект Under the Sea за $ 28 000, Premium Joy ще използват парите, за да стартират пълен производствен цикъл в САЩ. Това със сигурност ще бъде по-евтино, а и по-екологично не само заради раздялата със замърсяващия морски транспорт – компанията възнамерява да преустрои производството си и вместо пяна да използва картон. 

Все пак веригите за доставки са важни не само за бизнеса с играчки, а за цялата глобална търговия, и възстановяването му на предпандемичните нива се превръща в основен световен продоволствен проблем.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: