Дебют за 12 милиарда долара за камиони Nasdaq на водород

Дебют за 12 милиарда долара за камиони Nasdaq на водород Снимка: www.forbes.com

Ще отнеме няколко години, за да разберем дали планът на Nikola Motor за камиони с нулеви емисии, захранвани от водород, работи. Камионите Nasdaq са висок залог, че елементарно гориво като водород може най-накрая да пробие транспортния пазар. Този камион превърна основателя на компанията Треър Милтън в мултимилиардер. 

Акциите на Nikola Motor са на стойност 33,75 долара, като ръстът им е с 1%. Това постави пазарната стойност на компанията на около 12 милиарда долара въз основа на близо 360 милиона акции. Милтън е най-големият акционер с дял на стойност около 3,7 милиарда долара, според прогнозата на Forbes - повече от три пъти от първоначалното изчисление през 2019 г. 

„Интересът към компанията се увеличава през последните месеци - казва Милтън. - В момента говорим с почти всички големи OEM производители в света." Отчасти това се дължи на добавянето на Стив Гирски, бивш вицепрезидент на General Motors, към Nikola. 

Понастоящем Nikola си партнират с европейския производител на търговски превозни средства CNH/Iveco за създаване на електрически версии на своите батерии през 2021 г. Също така работят с Bosch, Meritor и няколко други производители, специализирани в областта на търговски превозни средства. 

Nikola са осигурили поръчки за камиони на стойност 10 милиарда долара от компании, ръководени от Anheuser-Busch, които искат 800 от незамърсяващите бегемоти на компанията. Досега Nikola Motor не е генерирала много приходи, но се изчислява, че продажбите ще скочат от 150 милиона долара през 2021 г. до 3,2 милиарда долара до 2024 г. с увеличаване на производството. През 2024 г. се очаква да продадат или отдадат под наем 7000 агрегата с акумулаторни батерии и 5000 камиона с водородни горивни клетки.

Въпреки че компанията все още не е доставила камиони до търговски клиенти, има постоянен интерес към водорода за тежкотоварните камиони, тъй като системите за захранване с горивни клетки са много по-леки от батериите и могат да се зареждат с гориво толкова бързо, както дизеловите и бензиновите модели. Заедно с Iveco, Bosch и Meritor, Nikola също счита южнокорейския производител на слънчеви панели Hanwha и норвежката Nel за ключови индустриални партньори.

Основателят на Никола Тревър Милтън в централата на компанията Phoenix.

Като Tesla на Илон Мъск, Nikola планират да изградят и експлоатират бензиностанции за поддръжка на своите превозни средства. Тази седмица обявиха, че планират да купят оборудване за 30 милиона долара от Nel, което ще произвежда 40 000 килограма водород на ден от вода и възобновяема електроенергия. „Тези електролизатори ще поддържат пет тежки водородни станции, които ще покриват множество щати и трасета за камиони", казва Милтън в изявление. 

Технологията на горивните клетки съществува от 60-те години на миналия век, но по-ранните итерации са твърде скъпи и не са достатъчно издръжливи за тежка ежедневна употреба. Това се промени драстично през последното десетилетие, като разходите за материалите и резервоарите за гориво намаляха с напредването на технологията. Докато индустриалният водород обикновено се добива от природен газ, новите методи за генериране на „зелен“ водород от вода и електричество от слънчеви или вятърни електроцентрали направиха горивото много по-привлекателно за регулаторите на околната среда в Калифорния, Европа, Япония, Южна Корея и Китай.

И макар плановете за водородни камиони и гориво на Nikola Motor да са най-амбициозните, компанията е изправена пред конкуренция от големите играчи, включително Hyundai Motor и Toyota Motor Corp. Toyota от години тества водородни камиони с горивни клетки в пристанището на Лос Анджелис. Hyundai откри в Южна Корея първата водородна горивна станция за превозни средства.

Бензиностанция НиколаNikola изгражда мрежа от водородни бензиностанции за своите камиони. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: