Ненужните покойници, къси прически и пуканки

Ненужните покойници, къси прически и пуканки Снимка: https://pixabay.com/

Как да разберем, че в страната има рецесия?

Знаете ли за индикатора за непотърсения труп? Какво ще кажете за показателите за къси прически и търсене на пуканки? И двете могат да разкажат много за здравето на икономиката и настроенията в обществото.

Икономически показатели, какви са те? Повечето хора се сещат за най-често срещаните термини - като брутен вътрешен продукт (БВП), платежен баланс, лихвен процент или обменен курс. Но знаете ли, че има и други малко известни показатели, които могат да ви разкажат много за икономиката?

Докато посочените по-горе индикатори са предимно огледало на макроикономическата ситуация, по-малко известните параметри отразяват по-добре тенденциите и потребителските настроения. По-долу са някои от най-необичайните икономически показатели. Какво стои зад тях?

Индикатор за непотърсените трупове

Показателят за непотърсени трупове предполага, че във времена на финансови затруднения близките на починалия предпочитат да спестят пари за погребения и по този начин да поверят организацията на погребението на държавата.

Съответно, колкото повече непотърсени мъртви има в моргите, толкова по-мрачни са икономическите перспективи. Така през 2009 г., в разгара на финансовата криза, когато броят на съкращенията рязко се увеличи, броят на непотърсените трупове се увеличи в редица американски градове, например в Детройт и Лос Анджелис.

„Никога не съм виждал толкова много непотърсени тела за 13 години работа", спомня си Албърт Самюелс от моргата на окръг Уейн в Мичиган. „Започна, когато икономиката претърпя спад миналата година."

Според неотдавнашен доклад на британската компания за финансови услуги SunLife разходите за погребение в Обединеното кралство през 2024 г. са се увеличили с пет процента в сравнение с 2023 г. и сега са около £9 658 (€11 346,5). Това е бюджет за евтина погребална церемония, възпоменателна вечеря.

Още филми и пуканки!

Колкото по-зле е икономиката, толкова по-добре за продажбите на пуканки в киносалона! Тази тенденция се забелязва от няколко страни. Обяснението е просто: по време на криза все повече хора избират киното в опит да избягат от ежедневните грижи и финансови грижи.

По време на шест от последните осем рецесии видяхме увеличение на боксофиса и посещаемостта", казва Патрик Коркоран, бивш говорител на Националната асоциация на собствениците на театри.

Хората търсят бягство от проблемите си и ходят на кино, което се превърна  в най-евтината дейност за свободното време."

Според Motion Picture Association of America продажбите на билети за кино са се увеличили и по време на рецесиите от 1981-82 и 1973-74.

Индикатор за популацията от алигатори

Индикаторът за популацията на алигатори показва, че по време на криза по-малко богати хора харчат за луксозни артикули като чанти, обувки или часовници от ... крокодили. В резултат на това отглежданите популации на тези животни се увеличават драстично, особено в райони, където те традиционно са в изобилие, като Луизиана, Флорида, Тексас и Джорджия в Съединените щати.

По време на рецесията от 2008-2009 г. големи модни дизайнери, включително Хермес, закупиха няколко фабрики за кожа в Съединените щати, за да обработват материал от развъдници на алигатори, което доведе до недостиг в сектора на луксозните обувки и чанти. Някои дизайнери в крайна сметка решиха да се откажат изцяло от продуктите от алигаторска кожа, което доведе до нов кръг от нарастване на популацията.

Индикатор за  ухапване от комари

Индикаторът показва как с увеличаването на броя на празните и неподдържани къщи се увеличава и популацията на комарите (поради застояли водоеми и неокосена трева). През ноември 2023 г. в Англия и Уелс е имало 261 189 празни жилища, което е с 12 556 повече от предходната година. Паралелен признак на тази тенденция е увеличаването на популацията на комарите.

Индикатор за първа среща

Индикаторът за първа среща е знак, че по време на икономически спад хората са по-склонни да канят други на срещи, чувствайки се по-самотни и тревожни. През 2008 г. сайтът за онлайн запознанства Match.com отчита най-силното си четвърто тримесечие от седем години.

Други услуги за запознанства, като Amy Laurent International, също отчитат 40% увеличение на броя на жените на пазара за запознанства между ноември 2008 г. и февруари 2009 г.

По време на икономически спад е по-малко вероятно хората да харчат пари за посещение на барове или социални събития, за да се срещнат с хора в „реалния живот“. Тази тенденция води до още по-активно използване на специализирани приложения и уебсайтове. Те обикновено са по-евтини, а изборът на потенциални партньори е много по-широк.

Къса или дълга прическа

Индикаторът за японската прическа казва, че местните жени носят дълги коси, когато икономиката расте, и къси, когато има криза. Например, когато страната се сблъсква с икономическа криза през 90-те години, все повече жени започват да избират по-къси прически. Феноменът се повтаря по време на рецесията от 2008-2009 г.

Това може да се дължи на факта, че грижата за косата се възприема като лукс, особено когато парите са ограничени, което води до промяна в предпочитанията.

"От оръжия до хайвер"

Индексът  измерва количеството пари, които правителствата харчат за военни самолети („оръжия“) в сравнение с това колко харчи световният елит за частни самолети („хайвер“).

Съотношението помага да се хвърли светлина върху периоди на геополитическо напрежение, когато бюджетите за отбрана растат, и периоди на относително глобално спокойствие, когато богатите могат да харчат, без да броят.

Така в края на 80-те години на миналия век индексът  рязко скочи поради високите разходи за бойни самолети по време на Студената война. А в края на 1990-те и началото на 2000-те той се насочи към тях на фона на потребителски бум и период на глобално икономическо спокойствие.

Струва си да се отбележи, че този индикатор може да не е много надежден поради разликата във времето между пускането на поръчки за самолети и действителното време за доставка.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: