Чатботове психотерапевти. Възможно ли е

Чатботове психотерапевти. Възможно ли е Снимка: pixabay

В наши дни се използват стотици хиляди чатботове и повечето от тях са създадени, за да помагат на хората

Най-често срещаната функция на чатботовете днес е техническата поддръжка, припомня kp.vedomosti.ru. В голям брой от случаите чатботовете се използват, за да отговарят на стандартни въпроси на клиенти на фирмените уебсайтове, да приемат поръчки или да преизчисляват неправилно начислени такси. Те носят значителни икономии на бизнеса и спестяват време на потребителите, за да не се налага да чакат връзка с оператор.

Но напредъкът на изкуствения интелект върви с бързи крачки и се появяват все повече усъвършенствани чатботове, които помагат за решаването на психологически проблеми. Такива ​​специализирани асистенти са например антистрес ботът Headspace, на когото можете да разкажете за проблемите си, или Woebot, клинично одобрен виртуален събеседник, оказващ помощ при лечението на депресия и тревожност.

Появяват се и чатботове психотерапевти, които съдействат за управление на емоциите и изясняване на взаимоотношенията в семейството. Те учат как да мислим позитивно и как да се справяме със стреса.

Някои хора са скептично настроени към подобни чатботове, тъй като кореспонденцията с тях е само илюзия за истинска комуникация. Въпреки това експериментално проучване, проведено в Русия от компанията iCognito, съвместно с психолози, е показало, че две седмици комуникация с чатботове на подобни приложения са били достатъчни за потребителите да развият умения за конструктивен диалог, да повишат усещането си за удовлетвореност и хармония в отношенията си и да снижат равнището на конфликтите. За много хора, които са подложени на силен психологически стрес, но нямат доверие на психолози или не разполагат с време за лични срещи, такъв събеседник може да окаже реална помощ.

В последно време чатботовете започнаха активно да завоюват позиции и в телемедицината. Трудностите при масовото им прилагане възникват по-специално, защото има значителни ограничения при обработването на лични данни, особено на тези, свързани със здравето. В медицината те могат да бъдат използвани, например, за проверка на симптомите: в диалог с чатбота вие можете да посочите своите симптоми и да получите вероятна диагноза

Повечето чатботове в медицината са насочени към събиране на анамнеза, грубо определяне на естеството на заболяването и изпращане на потребителя за преглед или за уточняване на среща с лекар. Например германският чатбот Ada Health задава конкретни въпроси относно симптомите, предлага вероятни диагнози и възможни по-нататъшни действия и след това наблюдава състоянието на пациента, като при влошаване сигнализира на лечебното заведение. Подобни функции има и британската система Babylon Health. Системата е намалила времето за срещи между лекар и пациент от три минути на една.

Очакванията на експертите са, че чатботовете в медицината ще се развиват в посока към все по-голяма персонализация, но само времето ще покаже какво ще се случи. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: