Следи ли Ви Google?

Следи ли Ви Google? Снимка: pixabay

Има множество теории и анализи, конспиративни или не дотам, за ролята на Google. Ето някои аргументи и разсъждения...
Нa първо място трябва да знаете какво точно проследяват.

Когато търсите в Google, те запазват историята на вашето търсене завинаги. Това означава, че те знаят всяко търсене, което някога сте правили там. Това само по себе си е доста страшно, но това е просто плиткият край на много дълбокия масив от данни, които те се опитват да събират за хората, твърдят поддръжниците на това схващане. 

Това, което повечето хора не осъзнават, е, че дори и да не използвате директно продукти на Google, те ще се опитват да открият възможно най-много информация  за вас. Google тракери са намерени в 75% от най-добрите милиони уебсайтове. Това означава, че те се опитват да ви проследяват навсякъде, където сте били в интернет! 

Повечето хора също не знаят, че Google пуска повечето реклами, които виждате в интернет и в приложенията си. И това вече не е всъщност компания за търсене - те са компания за проследяване. 

Те проследяват дори тези досадни и натрапчиви реклами, включително правят запис всеки път, когато ги видите, къде сте ги видели  или сте щракнали върху тях и т.н. Но дори и това не е всичко, заявяват застъпниците на теориите за ролята на Google...

Ако използвате самите продукти на Google, те ще ви проследяват още повече. Google проследява и всеки видеоклип, който някога сте гледали в YouTube. Много хора не знаят, че всъщност Google е собственик на YouTube.

И ако използвате Android (да, Google също притежава това), тогава Google обикновено следи всяко място, на което сте били чрез Google Location Services. Колко често използвате приложенията си, кога ги използвате, къде ги използвате и с кого, за да взаимодействате. 

Всички ваши текстови съобщения, които, за разлика от iOS, не са кодирани по подразбиране. Вашите снимки (дори в някои случаи тези, които сте изтрили). Ако използвате Gmail, те, разбира се, имат и всичките ви имейли и контакти. Ако използвате Google Календар, те знаят графика ви.   

Ако използвате Google Home, те съхраняват запис на живо на всяка команда, която вие (или някой друг) някога е казвал на вашето устройство! Можете да проверите всички записи на страницата си с активност в Google. По същество те ще проследят всичко, което правите в интернет.  

И вие ставате продукт, стигат до извода застъпниците на Гугъл теориите. Защо Google все пак иска цялата ви информация? Просто е: Google вече не е компания за търсене, а е компания за проследяване. 

Всички тези опорни точки от данни позволяват на Google да изгради доста здрав профил за вас. По някакъв начин, като държат толкова информация за всичко, което правите, те може да ви опознаят по-добре, отколкото вие самите себе си! Резултатът от цялото това проследяване е, че Google използва личния ви профил, за да продава реклами не само в тяхната търсачка, но и на над три милиона други уебсайтове и приложения. Всеки път, когато посещавате някой от тези сайтове или приложения, Google ви следи наоколо с хипер-насочени реклами, опитвайки се да повлияе на вашето поведение. 

Позволявайки на Google да събира цялата тази информация, вие позволявате на стотици хиляди рекламодатели да наддават за показване на реклами въз основа на вашите чувствителни лични данни. Всички участващи печелят от вашата информация, с изключение на вас. Вие сте продуктът. Митът за „Няма какво да се скрие“: Някои могат да твърдят, че „нямат какво да крият“, така че не са загрижени за количеството информация, което Google е събрал и съхранява, но този аргумент е погрешен по много причини. 

Всеки има информация, която иска да съхрани като лична: Затваряте ли вратата, когато отидете до банята, или покривате прозорците си, когато се стъмни? Поверителността е свързана с контрола върху нашата лична информация. Не го даваме в ръцете на всички и със сигурност не искаме хората да печелят от него без наше съгласие или участие. В допълнение, поверителността е от съществено значение за демократичните институции като гласуване и ежедневни ситуации, като например получаване на медицинска помощ и извършване на финансови транзакции. 
На индивидуално ниво липсата на поверителност води до поставяне на хора във филтър балон, манипулиране чрез реклами, дискриминация, измама и кражба на самоличност. На обществено равнище това може да доведе до задълбочена поляризация и социална манипулация, каквато наблюдаваме през последните години.     

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: