На Google ѝ се прииска да взима пари за търсене с изкуствен интелект

На Google ѝ се прииска да взима пари за търсене с изкуствен интелект Снимка: blog.google

Това ще бъде първият случай, когато един от основните продукти на компанията ще започне да се предоставя за пари

Компанията Google проучва възможността за въвеждане на такса за услугата за уеб търсене с помощта на изкуствен интелект. Ако инициативата се осъществи, това ще стане първият случай, когато един от основните продукти на компанията ще започне да се предоставя за пари.

Google обмисля варианти за добавяне на някои функции на основата на изкуствен интелект (ИИ) към премиум услуги, достъпни чрез платен абонамент, които вече включват достъп до новия асистент Gemini в Gmail и "Документи", съобщава Financial Times, позовавайки се на три източника.

Все още се извършва разработване на технологиите, необходими за внедряването на услугата и ръководството все още не е взело окончателно решение дали да си стува да я стартира и кога трябва да направи това, твърди един от източниците. Традиционната търсачка на Google ще остане безплатна и рекламите ще продължат да се показват до резултатите от търсенето, дори за платените абонати.

Потребителските услуги на Google оставаха предимно безплатни в продължение на много години - те се финансираха изцяло от реклама. В края на миналата година приходите на Google от търсачката и свързаната реклама възлизат на 175 милиарда долара. Това е повече от половината от общия обем на продажбите и в тази връзка е необходимо компанията да си отговори на въпроса: как да внедри иновативни решения в областта на изкуствения интелект, като същевременно запази голямия си източник на печалба.

От ноември 2022 г., когато OpenAI стартира ChatGPT, Google отчаяно се стреми да отговори на конкурентната заплаха от страна на популярния чатбот - той незабавно дава пълни отговори на много въпроси, заплашвайки да направи традиционния механизъм за работа на услугите за търсене ненужен, а оттам и рекламата, която се появява  по време на търсенерсенето.

През май миналата година Google започна да тества експериментална търсачка, базирана на ИИ — тя предлага подробни отговори на въпросите, дава линкове към допълнителна информация и показва реклами. Но компанията не бърза да добавя функциите на услугата SGE (Search Generative Experience) към основната търсачка. Резултатите от търсене с помощта на ИИ ще струват на  Google по-скъпо от традиционното, тъй като генеративният ИИ консумира много повече изчислителни ресурси.

Компанията предложи достъп до SGE само на неголям брой избрани потребители, включително абонати на Google One, на които срещу допълнително заплащане се предлагат някои предимства, като допълнително пространство в облачното хранилище.

Microsoft в партньорство с OpenAI преди повече от година стартира чат-бот, който сега се нарича Copilot, в своята търсачка Bing, но нови функции с ИИ не са направили кой знае колко за увеличаване на пазарния дял на Bing и тя все още силно отстъпва пред Google.

Анализаторите предупреждават, че ако търсачката на Google започне да предоставя по-пълни отговори с помощта на генеративен ИИ, нейният рекламен бизнес ще пострада, тъй като потребителите вече няма да трябва да кликват върху сайтовете на рекламодателите. Интернет издателите, зависими от трафика на Google, също се опасяват, че ИИ ще започне да извлича данни от техните ресурси и посещаемостта на последните ще спадне.

Тази година Google добави усъвършенствана версия на чат бота Gemini към новата тарифа на Google One. Засега не е ясно кога компанията възнамерява да стартира търсене, базирано на ИИ, и в какъв формат това ще бъде достъпно за абонатите, но източници, запознати с работата на Google твърдят, че все още не е изключена възможността за добавяне на някои функции на SGE към основната система за търсене.

От самата компания Google заявиха пред Financial Times, че "не разработват и не обмислят" внедряване на търсене без реклами, но компанията "ще продължи да създава нови премиум функции за развитие на абонаментни услуги в Google".

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: