Учените за първи път забелязаха рентгенови X-лъчи на планетата Уран

Учените за първи път забелязаха рентгенови X-лъчи на планетата Уран Снимка: pixabay.com

Новото космическо откритие ще помогне да узнаем още тайни за загадъчния „леден гигант" на Слънчевата система

Уран е седмата по отдалеченост планета от Слънцето. Диаметърът му е четири пъти по-голям от земния, а главната му особеност е ориентацията му в пространството. Оста на въртене на Уран лежи сякаш „отстрани" спрямо равнината на въртене на тази планета около Слънцето. Поради това планетата се обръща към светилото последователно: със северния си полюс, южния полюс, екватора, средните ширини.

„Вояджър 2" е единственият космически кораб, прелетял покрай Уран. Сега астрономите разчитат на телескопи, разположени много по-близо до Земята, за да научат повече за тази далечна и студена планета, която почти изцяло се състои от водород и хелий.

В новото изследване учените сравняват наблюденията на телескопа „Чандра", направени през 2002 г. и през 2017 г. Те успяват да забележат излъчването на рентгенови лъчи и да установят, че това със сигурност са Х-лъчи.

Да накарат Уран да излъчва Х-лъчи могат собствените пръстени на планетата. Уран е заобиколен от заредени частици, такива като електрони и протони в близкото космическо пространство. Ако тези частици се сблъскат със системата от пръстени на планетата, то може да възникне рентгеново лъчение, което и виждат телескопите.

Учените също така предполагат, че част от рентгеновите лъчи идват от полярните сияния. По-рано беше установено, че това явление съществува на планетата. Не е изключено активността на X-лъчите на Уран да е повлияна от Слънцето, но засега учените все още се опитват да открият подходяща закономерност, пише руският сайт hi-tech.mail.ru.