
В Германия започнаха да произвеждат екологичен керосин
- Енергетика
- Текст:

Германия направи следваща стъпка към енергийния преход. Вчера във Верлте, Долна Саксония, заработи първият в света завод за чист керосин.
Предприятието се управлява от Atmosfair, организация с нестопанска цел, която популяризира и менажира екологични проекти. За момента производственият капацитет на новото съоръжение е 8 барела въглеродно неутрален синтетичен керосин на ден. Иновативното гориво не изисква големи технически промени в самолетите и вече има първия си клиент - авиокомпанията Lufthansa, съобщава Euronews.
Този проект е изключително важен, защото авиационният сектор поне за момента не може да се раздели с течното гориво и да премине към електрическо захранване, както други транспортни сектори. Това не означава, че самолетостроенето не е приело предизвикателство и работи усилено за изграждането на въздушни лайнери, задвижвани от батерии. Предимството на новия синтетичен керосин обаче е, че използвнето му е лесно в сега произвежданите самолети.
Принципът на новото гориво е смесване на водород с въглероден диоксид (CO2) и превръщането на сместа в суров петрол, който ще се прерабовта в чисто реактивно гориво. Заводът във Верлте се захранва от биогазова инсталация, която произвежда метан и CO2 в относително високи концентрации. Именно CO2 ще се използва като суровина за суровия петрол. Необходимият водород ще се произвежд чрез електролиза, като процесът се захранва с електроенергия от четири вятърни парка. При работа новото гориво отделя с до 90% по-малко парникови газове от използваните до момента авио-горива.
Решаващ момент за успеха на начинанието е разширяването на капацитета му и привличането на клиенти, тъй като едно по-мащабно търсене ще направи производството икономически изгодно. Синтетичният керосин за момента е много по-скъп конвенционалното реактивно гориво. Но така или иначе, Atmosfair доказва, че подобно производство в промишлени мащаби е технологично осъществимо.
Пионер в тази посока е мадридското предприятие Móstoles което през 2019 г. откри първата инсталация за преобразуване на вода в гориво за авиацията. Испанският проект на Енергийния институт Imdea все още няма търговски капацитет.
Синтетичните горива са по-устойчива алтернатива от биогоривата на растителна основа – производства, които изискват огромни насаждения от соя, царевица, рапица и др. Методът обаче има много опоненти, тъй като се свързва с проблема за производство на храни и борбата с глада.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
