
Модерно Мексико предлага алтернатива на Панамския канал
- Актуално
- Текст:

Трасето действа още от началото на ХХ век, но постепенно запада след завършването на Панамския канал на през 1914 г. Отчитайки ограниченията на водния път в резултат на климатичните промени, през 2019 г. Мексико планира обновяване и разширяване на ЖП-линията, наречена вече „Междуокеански коридор“. Строителството започва през 2020 г. и към края на 2023 г. по вековния 300-километров железен път, основно обновен и модернизиран, тръгват първите товарни и пътнически влакови композиции.
Двете крайни точки - пристанищата Коацакоалкос в Мексиканския залив и Салина Крус на тихоокеанския бряг са разширени с нови вълноломи, по-дълбоки докове и модерни контейнерни съоръжения, с капацитет да обслужват контейнеровози „Панамакс”, които доминират световната търговия днес. След старта в края на 2023 г., ЖП-трафикът по Междуокеанския коридор постепенно се увеличи, предлагайки реална алтернатива за товарни и пътнически превози през Панамския канал.
Модерната ЖП-линия на стойност над $ 7 милиарда е финансирана основно от мексиканското правителство с участието и на международни партньори. Освен двете пристанища, по протежението на релсовия път са изградени десет индустриални парка. Възловото им местоположение между САЩ и Южна Америка предлага добри възможности за чуждестранни инвестиции и качествено ново ниво на икономиката в по-изостаналия юг на Мексико.
Междувременно Панамският канал остава основен глобален търговски маршрут, но зачестилите суши все по-често ограничават пропусквателния му капацитет, предизвиквайки закъснения, задръствания и по-високи разходи.
Това е шансът Мексико да предложи алтернатива с пренатоварване на стоките на пристанищата и превозването им между двата океана с влакове. Цялата операция отнема няколко дни – по-добро време и по-малко разходи, от тези които предлага напоследък транспортът през Панамския канал: при превоз на неотдавнашна пратка автомобили от Азия до атлантическия бряг, пътуването е съкратено с няколко дни, а разходите – с двуцифрен процент.

Проектът укрепва стратегическата роля на Мексико в световната търговия, като превръща страната от транспортен партньор във важен международен транзитен център. Променя се и популярната ѝ идентичност на евтина производствена база за Северна Америка.
Във вътрешен план индустриалните паркове ще привлекат инвестиции в производствени структури, складове и логистични компании, създавайки нови работни места, което ще намали икономическото неравенство между индустриализирания север и по-слабо развития мексикански юг.
Според експерти, модернизираната транспортна връка ще изведе Мексико на сцената на глобалните търгоски преговори, без да замества Панамския канал, а като го допълва, позволявайки много по-голяма гъвкавост в дейността на корабни компании, инвеститори и правителства.
Разбира се, остават предизвикателства като безпроблемната координация между корабните компании, железопътните оператори и митническите власти. Пристанищата ще трябва да продължат да разширяват капацитета си, а железопътната система – да поддържа високи нива на надеждност и сигурност, предвид и честите тропически циклони и опазването на биоразнообразието в района.
Местните общности, които в големия си процент са коренно население, постепенно навлизат в управлението на различните структури, свързани с транспортния коридор, усещайки реално ползата от оживяването на икономиката, увеличените данъчни приходи, новите работни места, подновената инфраструктура и увеличаващите се социални придобивки.
За да достигне коридорът пълния си потенциал, ще са необходими години на постоянен растеж, маркетинг и инвестиции. И дори да не се изравни с Панамския канал по обем превози, стратегическата му стойност е в диверсификацията: ЖП-линията винаги ще бъде на мястото си, когато каналът е претоварен, когато търговските модели се променят или когато корабните компании търсят алтернативи.
За Мексико Междуокеанският коридор е повратна точка, позиционираща страната на маите като логистичен мост между Атлантика и Пасифика, с ново ниво на икономическа и геополитическа значимост, със способност да реализира мащабни инфраструктурни проекти, да привлича инвестиции и да пренареди картата на световната търговия.
Проектът показва и по-широка глобална тенденция: нациите вече не искат да разчитат на единични възлови транспортни точки, а изграждат алтернативи, включително възраждайки железопътния транспорт - област, в която Мексико уверено навлиза.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Във Франция се провеждат масови протести

Цените на петрола се повишават заради опасения относно доставките

Фалшиво намаление: когато редовната цена не е най-ниската за последния месец

Модерно Мексико предлага алтернатива на Панамския канал

Анализатори очакват намаляване на производството на платина в света

Министърът на отбраната на Израел постави ултиматум на ХАМАС

Войната ескалира, надхвърляйки границите на Украйна

Златото поевтинява на фона на растежа на американските държавни облигации
