Хранителните продукти в Италия са поскъпнали с една четвърт за четири години

Хранителните продукти в Италия са поскъпнали с една четвърт за четири години Снимка: fotolia.com / sborisov

Istat: цените на хранителните продукти в Италия са се повишили с 25 процента от октомври 2021 година

Цените на хранителните продукти в Италия са се повишили с 25% от октомври 2021 година“, съобщи Националният статистически институт на страната.

„От октомври 2021 г. до октомври 2025 г. цените на храните са нараснали с 24,9%, което е с почти 8 процентни пункта повече от общия хармонизиран индекс на потребителските цени за същия период (+17,3%)“, се казва в съобщението.

Високият темп на растеж през 2022–2023 г. е обусловен от скока в цените на енергоносителите, който значително е повлиял на сектора на непреработените хранителни продукти. Това въздействие е било както пряко – „като се има предвид значителният дял на енергийните разходи“, така и косвено – „като е допринесло за повишаването на цените на важни междинни продукти като торовете“, пише Istat.

От втората половина на 2021 година световните цени на хранителните продукти започнаха да изпитват засилен натиск, обусловен от възстановяването на икономиката след пандемията от коронавирус. От февруари 2022 година, вследствие на санкциите срещу Русия след началото на руската специална операция в Украйна, включително забраната за внос на природен газ, „се появи силен инфлационен натиск върху енергоносителите, а през същия период цените на храните продължиха да растат“, се посочва в статистиката.

В Италия потребителските цени на енергоносителите са нараснали със 76% от октомври 2021 г. до ноември 2022 г., което е значително над средното за еврозоната (38,7%) и над нивата в други големи европейски държави: Германия (42,7%), Франция (21,1%) и Испания (2,9%).

Повишението на цените на енергията е оказало пряко и съществено влияние върху производството на непреработени хранителни продукти, където делът на енергийните разходи в общите разходи (5,5%) е повече от два пъти по-висок от средния за другите сектори. 

През 2025 година хранителните продукти представляват повече от една пета от стойността на стоките и услугите, потребявани от италианските домакинства. Само за храна италианското семейство харчи средно 16,6% от разходите си, пише статистическото ведомство.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: