
Европа се надява да възроди железопътния транспорт
- Транспорт и комуникации
- Текст:

Европейската железопътна мрежа засега не е преодоляла редица препятствия в новата посока на развитието си. Големи надежди се възлагат на европейския проект Connecting Europe Express, който е част от зелената сделка на ЕС. Основа за развитието на проекта са австрийските железници.
Австрия е една от страните с най-висок процент пътници в железопътния транспорт – почти три пъти повече от средното за Евросъюза. Експертите обясняват този факт със сериозните инвестиции в инфраструктурата и поддръжката на железопътната мрежа. Държавната компания „Австрийски федерални железници” от 2019 г. използва само енергия от възобновяеми източници, като за целта управлява 8 собствени водноелектрически централи и един соларен парк.
Пречка в реализацията на проекта обаче е фактът, че всяка една от страните в ЕС има свои железопътни стандарти, което доста затруднява трансграничния железопътен транспорт. Затова националните железопътни компании призовават ЕС за единни правила и стандартизация, особено в светлината на решенията за намаляване на въглеродния отпечатък.
Около 25% от парниковите газове в ЕС идват от транспорта и процентът продължава да расте. За да постигне климатична неутралност до 2050 г., Брюксел иска да утрои ползването на скоростен железопътен транспорт в Стария континент. Това е най-субсидираният транспортен сектор в ЕС и билетът за влак в много случаи е по-скъп от самолетния за аналогична дестинация.
Големите европейски страни традиционно прибягват към субсидиране, за да понижат железопътните тарифи. Словакия и Унгария например, предлагат безплатно пътуване за възрастни пасажери и хора с нисък доход. Австрия пък въвежда годишен билет за целия обществен транспорт само за €3.
Европейската година на железопътния транспорт се стреми да върне и очарованието на туристическите маршрути с влак в живописни райони, които носят много емоции сред чудесни природни пейзажи, а възродените стари гарови постройки посрещат посетителите си с местни атракции. Дори музикалната индустрия се опитва да пренастрои концертната си дейност, за да използва повече железопътен транспорт.
В дългосрочен проект е и скоростна железопътна връзка Париж – Берлин, която ще превозва пътниците между двете столици само за един час.
В общи линии – зелен семафор за влаковете.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Сайтовете „само за възрастни” - неафишираният голям бизнес

Rheinmetall ще построи два военни завода в България

Мерц обмисля кандидатурата на фон дер Лайен за поста президент на Германия

Индия стана водещ доставчик на дизелово гориво за Украйна

Добро начало за азиатските пазари, слаб старт на борсите в Европа

Как войната превръща Украйна в „Силициевата долина” на отбраната

Как се справя Европа с младите хора, които не учат и не работят

Коронавирусът се оказа опасен за мъжкото здраве: нивото на тестостерона спада
