Предизвикателства пред бизнеса в еврозоната

Предизвикателства пред бизнеса в еврозоната Снимка: eccoclimate.org

В периода от 23 юни до 2 юли Европейската централна банка (ЕЦБ) проведе проучване сред 72 големи компании в еврозоната

Като цяло се налага прогнозата за забавен ръст на производствата и услугите, слаби перспективи за трудовата заетост и цените и конкуренция с вноса от Китай, който се е заел да компенсира максимално щетите от митническата политика на Тръмп, като активно разширява пазарите си извън САЩ

В изялвението на ЕЦБ, цитирано от Reuters, се казва: „Контактните лица съобщиха за забавяне на активността през последните месеци, тъй като митническите тарифи, геополитическото напрежение и произтичащата от това несигурност подкопаха доверието на бизнеса и потребителите, с други думи – очаква се много скромен растеж както през второто, така и през третото тримесечие“.

Като основни отрицателни фактори за растежа анкетираните компании посочват митата на САЩ, които все още се договарят и „нарастващата роля” на вноса от Кигай. 

Според ЕЦБ именно азиатските износители (основно Китай), които търсят алтернативи на американския пазар, са довели до намаляване на производството, повлиявайки засега „малко или никак” върху крайните потребителски цени. Предвид китайската конкуренция на пазара обаче е констатирана и тенденция към намалено потребителското търсене на стоки европейско производство.

В съответствие с тези процеси, бизнесът прогнозира и забавен ръст на заплатите, предвиждайки увеличение на трудовите възнаграждения с 3.3% тази година и 2.6% през 2026 г. 

Въз основа на тези и други проучвания, в четвъртък ЕЦБ остави лихвените проценти непроменени и предложи умерено оптимистична оценка за икономиката на еврозоната, което подхранва известна въздържаност от страна на инвеститорите. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: