
Какво е бъдещето на петрола и природния газ
- Енергетика
- Текст:

Използването на нефт и природен газ за производството на електроенергия или транспорт, причинява около 33% от емисиите парникови газове, а дейностите по производството на самите горива добавят още 9%. Пряко или косвено, петролната и газовата промишленост изхвърлят в атмосферата 42% от парниковите газове. И това трябва да се промени, защото последният доклад на Междуправителствената група по изменението на климата (IPCC) ясно показва последиците от бездействието ни.
В отговор на този доклад обаче се появиха и окуражаващи новини за нови технологии при добива на нефт и природен газ, които стават част от решението за намаляване на емисиите. Така например, Центърът за иновации в производството на нефт и газ при университета Curtin, Австралия, (CUOGIC) разработва комплексни технологии за намаляване на разходите, увеличававане на капацитета и опазване на околната среда при производството на тези изкопаеми горива.
Учените казват, че всяко количество въглероден диоксид, което генерира добивът на нефт и природен газ, може да бъде уловено, съхранявано и използвно, вместо да се изпуска в атмосферата, но „това все още е скъпо”. Вече има технологии, чрез които производителите на газ и петрол могат да елиминират до 9% от въглеродните си емисии – и немалко от тях го правят. Не се пренебрегват и други методи - много от големите петролни и газови компании все по-често инвестират в залесяване.
Освен това, те на свой ред имат интерес от наличието на слънчева и вятърна енергия. Създаването на втечнен природен газ например. изисква огромни хладилни агрегати, които гълтат много енергия, така че използването на възобновяеми енергийни източници реално намалява и себестойността, и въглеродния отпечатък – един подход, който на много места вече се прилага.
Като цяло, производителите на нефт и природен газ приемат методите за намаляване на парниковите емиси, но знаят, че това върви с допълнителни разходи. В същото време, много от пазарите за нефт и газ вече искат да купуват „зелени” продукти. Всяко гориво си има цена, но политиката може да ѝ повляе силно, като подкрепи например дадена алтернатива чрез субсидии, или чрез данъчно облагане на производства с по-интензивен въглероден отпечатък, смятат икономисти.
Друга опция е подобрявнето на енергийната ефективност – чрез интелигентни, добре изолирани сгради и съоръжения, оползотворяване на отпадъчната топлина от рафинериите и по-ефективен транспорт.
Междувременно, цените на слънчевата и вятърната енергия започват да конкурират цената на газа, но истински трудната част от уравнението е използването на петролните продукти в транспорта. Електромобилите и превозните средства на водородни горивни клетки все още се развиват и покриват само малка част от общия енергиен пазар в транспорта.
Същевременно новите пречистени петролни продукти изправят и собствениците на автомобили пред по-големи разходи - за адаптиране или дори подмяна на сегашните им возила – друга голяма и сложна тема в прехода към атмосфера без парникови газове, предизвикани от човека.
Постигането на въглероден неутралитет идва с цената и последствията си за бизнеса, трудовия пазар, доходите на населението, жизненото равнище и пр. и пр. За да се улесни и ускори процесът, светът има нужда от коренна преоценка на реалната стойност на енергията, която консумира и да намери баланса между разходи и ефекти в производството и потреблението на енергия.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
