Синдромът на Лазар: Странни случаи на "възкръсване" след спиране на сърцето

Синдромът на Лазар: Странни случаи на "възкръсване" след спиране на сърцето Снимка: popmech.ru

В медицинската литература са документирани десетки случаи на "възкръсване", при които хората, обявени за мъртви след сърдечен арест, спонтанно се връщат в "света на живите"

Синдромът на Лазар е внезапно възобновяване на сърдечната дейност, след като човек е обявен за мъртъв. В медицинската литература първия такъв случай е описан през 1982 година.

В десетки медицински отчети се срещат случаи, при които пациентите "оживяват" след смъртта. Феноменът е наречен синдром на Лазар в чест на персонажа от Новия завет, който възкръсва четири дни след смъртта си.

Синдромът също така е известен като автореанимация - събитие, при което след спиране сърцето на човек самоволно започва да работи и се възстановява кръвообращението (при това опитите за реанимиране вече са прекратени).

В изследване от 2020 г., в което се анализира цялата известна медицинска литература във връзка с този феномен, учените стигат до извода, че кръвообращението най-често се възстановява в рамките на 10 минути след прекратяване на опитите за реанимация.

В медицински доклад от 2001 г. е описан случай на 66-годишен пациент, който е претърпял сърдечен арест поради аневризма на коремната аорта. Медицинските специалисти се опитват да реанимират мъжа в продължение на 17 минути, след което го обявяват за мъртъв. Изключват всички монитори и апарата аз изкуствена вентилация. Хирургът обаче остава с мъжа в отделението, за да го покаже на студентите по медицина.

Изненадващо, десет минути след спирането на опитите за реанимация и изключването на мониторите, хирургът усеща слаб пулс. Медицинските специалисти спешно взиман необходимите мерки и сърдечният ритъм на пациента се възобновява напълно. Скоро след това аневризмата е излекувана и мъжът започва да се възстановява.

Какво предизвиква синдрома на Лазар?

Учените все още не знаят точната причина за възникването на синдрома на Лазар. Съществуват обаче няколко теории, които могат да го обяснят.

Едно от основните обяснения е задържането на въздух в белите дробове. По време на хипервентилация (CPR) на белите дробове, въздухът навлиза в органа твърде бързо, няма достатъчно време за издишване и въздухът започва да се натрупва. Поради това налягането в гърдите се увеличава и става толкова високо, че сърцето не може да се справи с изпомпването на кръвта. Всичко това води до прекратяване на кръвообращението и спиране на сърцето. Когато CPR се прекрати, задържаният въздух започва да напуска белите дробове, което намалява налягането в гърдите. Кръвообращението се възстановява.

CPR може също така да забави доставката на лекарства, прилагани интравенозно. Причината отново е задържането на въздуха в белите дробове. След спиране на CPR, лекарствата започват да преминават през кръвния поток и в някои случаи водят до "възкръсване".

Използването на дефибрилатор също понякога води до този резултат. Понякога възниква задръжка между подаването на разряда и неговия ефект. Това забавяне може да продължи достатъчно дълго, за да изглежда отстрани, че кръвообращението се възстановява спонтанно, а не заради електрическия разряд.

По материали на: iflscience.com/health-and-medicine/lazarus-syndrome-the-strange-cases-of-life-after-death/

Още по темата във

facebook