
Новото лице на вендинг индустрията
- Вендинг индустрия
- Автор:

Вендинг индустрията в Европейския съюз реализира оборот от 16 млрд. евро, ангажира 85 000 служители и включва 10 000 компании, свързани с индустрията, по данни на Европейската вендинг асоциация (EVA). На всеки 180 души в ЕС се пада по 1 вендинг машина. Фунционират 4 милиона вендинг машини, от които 2,5 милиона са за топли напитки. 80% от вендинг машините в Европа са разположени на работното място.
Продажба на дребно без надзор е термин, който все по-често се употребява и означава продажба от автомати, кьоскове, grab-and-go (вземи набързо) и други нови форми на бързо обслужване.
Изследване, проведено от Националната федерация по търговия на дребно (NRF) и Forrester в САЩ, показва, че плащането чрез мобилни телефони и безконтактни кредитни и дебитни карти се е увеличило по време на пандемията – макар и с по-незначително увеличение в страните извън САЩ. В САЩ 19% от възрастните, които ползват онлайн услуги, извършват дигитални плащания в магазина за първи път в резултат на COVID-19. В допълнение 67% от търговците, които реагират на тази тенденция, вече са въвели безконтактни плащания; 39% казват, че пандемията е довела до включване в плановете им за развитие безконтактните плащания и ги е ускорила.
„Въпреки факта, че приемането на безконтактни плащания на национално ниво е доста високо, търговците не полагат усилия да подпомогнат клиентите да възприемат този начин на плащане“, казват от Forrester. Малко на брой компании, според проучване на NDF и Forrester, са организирали демонстрации и обучения за безконтактни плащания за клиенти.
Що се отнася до вендинг индустрията, от Forrester виждат „голяма възможност“ за употреба на безконтактни плащания, дори по-голяма от scan-and-go (сканирай-и-тръгни) или self-checkout (самочекиране на излизане). „Потребителите са свикнали да получават някакъв вид потвърждение в магазина за приключване на сделката, за това, че няма да бъдат заподозрени в кражба, ако просто си тръгнат.“ При вендинга „завършването на транзакцията е получаването на стоката“ и не съществува психологическа пречка, която трябва да бъде преодолявана.
Удобно и сигурно
Платформата за автоматизация и агрегатори Vendekin Technologies, ситуирана в Индия, предлага реконструирано plug-and-play (включи-и-пусни) устройство, което превръща съществуващите вендинг машини в смарт устройства. То дава възможност за безконтактни покупки през смартфона, както и безконтактно дигитално плащане. Компанията вече има изградено присъствие в Обединените арабски емирства, Обединеното кралство и САЩ в допълнение към доброто представяне в Индия. Има сключени споразумения за сътрудничество със Средния изток и Африка.
ViaTouch Media’s VICKI отива още по-напред в битката служителите и клиентите да бъдат поставени в безопасност. COVID-19 мобилизира изследователската и развойната дейност в компанията и тя въведе технология за самодезинфикция в машините си. Ултравиолетова (UV) светлина дезинфекцира продуктите в машината след всяка покупка, така че дори клиентът да вземе и да върне продукт, той да бъде автоматично изчистен.
VICKI също така предлага AI „виртуален асистент“, който да отговаря на въпроси относно продуктите в машината, зададени от купувачите. Доменик Пропати, служител по стратегическите въпроси на компанията, описва VICKI като „по-самостоятелен обект за пазаруване“ в сравнение с вендинг машината. VICKI възстановява времето на служителите вместо да ги измества, казва Пропати, и постига най-голям ефект при продажбата на храни и напитки, стоки за централните градски райони (CBD), играчки и козметика. „Мисля, че ще станем свидетели на много промени в традиционните модели на търговия на дребно - казва той. - И ние сме на предна линия при осъществяването на тези промени.“
U-Select-It предоставя решения в областта на вендинга и вече предлага картово и мобилно плащане, дистанционно наблюдение и ценообразуване, отчитане в реално време, дистанционно управление на наличностите и др. Компанията предлага и Санитарен център (Sani-Center), и Sani-Center Plus PPE вендинг машини с продукти като дезинфектиращи кърпички, латексови ръкавици, медицински маски, носни кърпички, залепящи се превръзки и дезинфектант за ръце. Машините не само предоставят на купувачите това, от което имат нужда, но и намаляват контакта лице в лице.
Усилията на потребителските марки
Компанията за ежедневни бизнес и технически имейл бюлетини The Hustle наскоро направи изследване относно доходоносността за собствениците на вендинг машини. Статията посочва ръст на образователните източници и менторските програми за нови собственици, както и ръст в частните фейсбук групи за начинаещи, особено сред недостатъчно представените групи. Ниски разходи за стартъпи и променящи се нагласи допринасят за раздвижването на индустрията и разрастването й. Някои от доставчиците обаче виждат значителни спадове в определени сектор, например в училищата.
Инсталациите за газирана вода са жертва на пандемията, тъй като и компаниите, и клиентите се стремят да ограничат докосването до повърхности. Кока-Кола отговори на предизвикателството с лишено от докосване Coca-Cola Freestyle решение, което позволява на потребителите да изберат и да си налеят през телефона, без дори да се налага да свалят приложение или да се регистрират за членство. Мобилното решение беше пилотирано през пролетта. Всички Freestyle автомати/диспенсъри ще функционират без докосване до края на годината.
KEEN адаптират една от обувните си фабрики във фабрика за производство на маски през тази година и започват да предлагат маските си чрез вендинг машини на открито пред магазините в Портланд и Калифорния.
Algramo, която е базирана в Чили, през август започва тестване на киоскове в Ню Йорк за повторно зареждане на маркови стоки за домашна употреба като Clorox Splashless Bleach и Pine-Sol. При първото си посещение на кьоска потребителят си закупува стандартен контейнер, който може да бъде с RFID чип или уникално ID, което се свързва с приложението на Algramo. Когато дойде време за зареждане, потребителят плаща чрез приложението и връща контейнера в кьоска.
Твърди се, че този начин на обслужване е атрактивен за еко-настроените и пестящите потребители, тъй като те не трябва да заплащат еднократна опаковка и могат да закупят точното количество, от което имат нужда. Algramo, което на испански означава „точност до 1 грам“, е основана през 2012 г. в подкрепа на чилийците с ниски приходи и работи с повече от 2000 фамилни магазина в Чили.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
