Новото лице на вендинг индустрията

Новото лице на вендинг индустрията Снимка: Pixabay

„Безконтактни карти за консумация“ и „продажба на дребно без надзор“ са термини, които влизат в употреба все по-често във време на спазване на дистанция.

Вендинг индустрията в Европейския съюз реализира оборот от 16 млрд. евро, ангажира 85 000 служители и включва 10 000 компании, свързани с индустрията, по данни на Европейската вендинг асоциация (EVA). На всеки 180 души в ЕС се пада по 1 вендинг машина. Фунционират 4 милиона вендинг машини, от които 2,5 милиона са за топли напитки. 80% от вендинг машините в Европа са разположени на работното място.

 

Продажба на дребно без надзор е термин, който все по-често се употребява и означава продажба от автомати, кьоскове, grab-and-go (вземи набързо) и други нови форми на бързо обслужване. 


Изследване, проведено от Националната федерация по търговия на дребно (NRF) и Forrester в САЩ, показва, че плащането чрез мобилни телефони и безконтактни кредитни и дебитни карти се е увеличило по време на пандемията – макар и с по-незначително увеличение в страните извън САЩ. В САЩ 19% от възрастните, които ползват онлайн услуги, извършват дигитални плащания в магазина за първи път в резултат на COVID-19. В допълнение 67% от търговците, които реагират на тази тенденция, вече са въвели безконтактни плащания; 39% казват, че пандемията е довела до включване в плановете им за развитие безконтактните плащания и ги е ускорила.


Въпреки факта, че приемането на безконтактни плащания на национално ниво е доста високо, търговците не полагат усилия да подпомогнат клиентите да възприемат този начин на плащане“, казват от Forrester. Малко на брой компании, според проучване на NDF и Forrester, са организирали  демонстрации и обучения за безконтактни плащания за клиенти.


Що се отнася до вендинг индустрията, от Forrester виждат „голяма възможност“ за употреба на безконтактни плащания, дори по-голяма от scan-and-go (сканирай-и-тръгни) или self-checkout (самочекиране на излизане). „Потребителите са свикнали да получават някакъв вид потвърждение в магазина за приключване на сделката, за това, че няма да бъдат заподозрени в кражба, ако просто си тръгнат.“ При вендинга „завършването на транзакцията е получаването на стоката“ и не съществува психологическа пречка, която трябва да бъде преодолявана. 


Удобно и сигурно


Платформата за автоматизация и агрегатори Vendekin Technologies, ситуирана в Индия, предлага реконструирано plug-and-play (включи-и-пусни) устройство, което превръща съществуващите вендинг машини в смарт устройства. То дава възможност за безконтактни покупки през смартфона, както и безконтактно дигитално плащане. Компанията вече има изградено присъствие в Обединените арабски емирства, Обединеното кралство и САЩ в допълнение към доброто представяне в Индия. Има сключени споразумения за сътрудничество със Средния изток и Африка. 


ViaTouch Media’s VICKI отива още по-напред в битката служителите и клиентите да бъдат поставени в безопасност. COVID-19 мобилизира изследователската и развойната дейност в компанията и тя въведе технология за самодезинфикция в машините си. Ултравиолетова (UV) светлина дезинфекцира продуктите в машината след всяка покупка, така че дори клиентът да вземе и да върне продукт, той да бъде автоматично изчистен.


VICKI също така предлага AI „виртуален асистент“, който да отговаря на въпроси относно продуктите в машината, зададени от купувачите. Доменик Пропати, служител по стратегическите въпроси на компанията, описва VICKI като „по-самостоятелен обект за пазаруване“ в сравнение с вендинг машината. VICKI възстановява времето на служителите вместо да ги измества, казва Пропати, и постига най-голям ефект при продажбата на храни и напитки, стоки за централните градски райони (CBD), играчки и козметика. „Мисля, че ще станем свидетели на много промени в традиционните модели на търговия на дребно - казва той. - И ние сме на предна линия при осъществяването на тези промени.“ 


U-Select-It предоставя решения в областта на вендинга и вече предлага картово и мобилно плащане, дистанционно наблюдение и ценообразуване, отчитане в реално време, дистанционно управление на наличностите и др. Компанията предлага и Санитарен център (Sani-Center), и Sani-Center Plus PPE вендинг машини с продукти като дезинфектиращи кърпички, латексови ръкавици, медицински маски, носни кърпички, залепящи се превръзки и дезинфектант за ръце. Машините не само предоставят на купувачите това, от което имат нужда, но и намаляват контакта лице в лице. 


Усилията на потребителските марки


Компанията за ежедневни бизнес и технически имейл бюлетини The Hustle наскоро направи изследване относно доходоносността за собствениците на вендинг машини. Статията посочва ръст на образователните източници и менторските програми за нови собственици, както и ръст в частните фейсбук групи за начинаещи, особено сред недостатъчно представените групи. Ниски разходи за стартъпи и променящи се нагласи допринасят за раздвижването на индустрията и разрастването й. Някои от доставчиците обаче виждат значителни спадове в определени сектор, например в училищата. 
Инсталациите за газирана вода са жертва на пандемията, тъй като и компаниите, и клиентите се стремят да ограничат докосването до повърхности. Кока-Кола отговори на предизвикателството с лишено от докосване Coca-Cola Freestyle решение, което позволява на потребителите да изберат и да си налеят през телефона, без дори да се налага да свалят приложение или да се регистрират за членство. Мобилното решение беше пилотирано през пролетта. Всички Freestyle автомати/диспенсъри ще функционират без докосване до края на годината.


KEEN адаптират една от обувните си фабрики във фабрика за производство на маски през тази година и започват да предлагат маските си чрез вендинг машини на открито пред магазините в Портланд и Калифорния. 


Algramo, която е базирана в Чили, през август започва тестване на киоскове в Ню Йорк за повторно зареждане на маркови стоки за домашна употреба като Clorox Splashless Bleach и Pine-Sol. При първото си посещение на кьоска потребителят си закупува стандартен контейнер, който може да бъде с RFID чип или уникално ID, което се свързва с приложението на Algramo. Когато дойде време за зареждане, потребителят плаща чрез приложението и връща контейнера в кьоска. 
Твърди се, че този начин на обслужване е атрактивен за еко-настроените и пестящите потребители, тъй като те не трябва да заплащат еднократна опаковка и могат да закупят точното количество, от което имат нужда. Algramo, което на испански означава „точност до 1 грам“, е основана през 2012 г. в подкрепа на чилийците с ниски приходи и работи с повече от 2000 фамилни магазина в Чили.  

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: