
В кои градове пешеходците са с предимство
- Smart Life
- Текст:

Париж започна „да се отваря” към пешеходците още преди пандемията. Като част от общоградските усилия за намаляване броя на автомобилите, в края на 2016 г. кейовете по поречието на Сена станаха пешеходни пространства. Парижкото кметство работи и по развитието на френската столица като „15-минутен град“ - нова концепция за градско планиране, предоставяща възможност на жителите да свършат ежедневнити си задачи като пазаруване, училище или работа, на разстояние, което могат да изминат за 15 минути пеша или с велосипед. Редовна инициатива са и дните без автомобили.
Трансформацията е огромна, но градът планира до 2026 г. да добави още 180 км велоалеи и 180 000 места за паркиране на велосипеди, както и да засади 170 000 дървета, за да направи Париж по-прохладен, удобен и приятен за пешеходците. Все повече се разширяват и пешеходните маршрути за туристи във френската столица. В очакване на домакинството на Олимпийските игри през 2024 г. мостът между Айфеловата кула и „Трокадеро” също ще стане пешеходен.

Богота и Колумбия като цяло, винаги са били царство на колоездачите. През 2020 г. кметът Клаудия Лопес разшири съществуващата велосипедна мрежа от 550 км с нови 84 км. В неделя и на официални празници автомобилите са напълно забранени по определени маршрути. Програмата извежда по улиците на града повече от 1,5 милиона велосипедисти, пешеходци и любители на джогинга. Новите градски автобуси SITP, които работят на електричество и газ, също са подобрили значително системата за обществен транспорт.
През лятото на 2020 г. Милано се зае с амбициозен план за разширяване на тротоарите и велоалеите по 35 километра градски пътища, които преди бяха заети основно от автомобилния трафик. Промените преобразиха града, носейки със себе си повече зелени площи, заведения за хранене и пазари на открито.

Новият квартал City Life е едно от най-големите градски пространтсва без автомобили в Европа, а северният квартал Изола се превърна от индустриален район в пешеходна и велосипедна зона, пълна с модерни кафенета, галерии и бутици. Градската услуга за споделяне на велосипеди BikeMI има 300 станции в целия град и предлага както обикновени, така и електрически велосипеди.
Сан Франциско още в началото на пандемията стартира Slow Streets – програма, която използва знаци и бариери, за да ограничи автомобилния трафик и да направи улиците по-удобни за пешеходци и велосипедисти. Според официални данни, програмата е отбелязала 50% намаление на трафика на превозни средства, 17% увеличение на пешеходния трафик през делничните дни и 65% скок в движението с велосипеди.
/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/11913345/Chinatown_PChang_4877.jpg)
Въпреки че трафикът се върна по много от улиците, по настояване на гражданите, системата Slow Streets остава постоянна на Golden Gate Avenue, Lake Street, Sanchez Street и Shotwell Street. През септември предстои гласуване за бъдещето на други натоварени градски пътни артерии. Според местните жители, има да се направи още много, за да се промени Сан Франциско в наистина благоприятен за пешеходците град, но началото показва, че е възможно
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
