Къде ще започне следващата пандемия и какво ще я предизвика

Къде ще започне следващата пандемия и какво ще я предизвика Снимка: https://pixabay.com/

През 2070 г. населените места в екваториална Африка, Южен Китай, Индия и Югоизточна Азия ще съвпаднат с прогнозираните огнища на междувидово предаване на вируси в дивата природа

Климатът на Земята се променя и планетата продължава да се нагрява. Учени моделираха как това ще повлияе на предаването на междувидови вируси.

Според тяхното моделиране дивите животни ще бъдат принудени да сменят местообитанията си с региони с голяма популация. Това драстично би увеличило риска от излагане на хора на животински вируси. Учените смятат, че това може да доведе до следващата пандемия.

Връзката между изменението на климата и предаването на вируси е анализирана от международен изследователски екип, ръководен от учени от Джорджтаунския университет. Резултатите от работата бяха публикувани на 28 април в списание Nature.

В своето проучване учените направиха първата цялостна оценка за това как изменението на климата преструктурира глобалния виром на бозайниците.

Виром е съвкупност от всички вируси, които се намират върху лигавиците   и човешката кожа. От една страна, това са вируси, които причиняват остра, постоянна или латентна инфекция, от друга страна, те са обединени в човешкия геном. Виром включва както еукариотни, така и прокариотни вируси (бактериофаги). Новото проучване изследва вирома както на хора, така и на бозайници.

Работата се фокусира върху промените в географския ареал - глобални движения на видове към нови региони в търсене на познато местообитание.

Изследователите са уверени, че тези промени отварят повече възможности за вируси като ебола или коронавируси. Те ще се появят в нови области, което ще ги направи по-трудни за проследяване и в нови животински видове, което ще улесни патогените да заразяват хората.

Притеснението е, че местообитанията на животните ще се изместят непропорционално в пренаселени региони, създавайки нови места с риск от разпространение.

Голяма част от този процес може вече да е в ход и усилията за намаляване на емисиите на парникови газове може да не спрат това развитие.

През 2070 г. населените места в екваториална Африка, Южен Китай, Индия и Югоизточна Азия ще съвпаднат с прогнозираните горещи точки за междувидово предаване на вируса в дивата природа, се казва в доклада.

nature.com