Учените показаха как в действителност изглежда ДНК в ядрото на клетката

Учените показаха как в действителност изглежда ДНК в ядрото на клетката Снимка: mail.ru

Това открива нови перспективи за науката и медицината

Изследователи от Научния институт Вайцман в Израел, използвайки нов метод за визуализация, показаха как всъщност се разполага ДНК в ядрото на клетката.

Това означава, че традиционните модели на организация на генетичния материал в клетката ще трябва да бъдат преразгледани, се казва в съобщение на Института.

"Ако отворите учебник по биология и разгледате изображенията, показващи как ДНК е организирана в ядрото на клетката,най- вероятно ще изпитате глад. ДНК веригите ще приличат на чиния с рамен: дълго фиде, плуващо в бульон", шегуват се изследователите.

Тези илюстрации обаче се основават на косвени данни, казват учените, а науката досега не бе успяла да получи реални наблюдения на такива структури.

Тогава учените разработиха устройство, което улеснява изучаването на ядрата на мускулните клетки в живите личинки на плодовата муха. То удържа мъничката личинка в специален жлеб: мускулите й се свиват и се отпускат, но личинката не може да се движи. Това е необходимо, за да може тя да бъде сканирана с флуоресцентен микроскоп. В крайна сметка изследователите получиха изображения на вътрешни, линейно организирани комплекси наДНК и нейните протеини (известни като хроматин), заобиколени от мембраната на ядрата.

Ядро на мускулна клетка на лиичнка на плодовата муха

Вместо "чинии с рамен", учените видяха, че дългите молекули на хроматина представляват относително тънък слой, прикрепен към вътрешните стени на ядрото. Хроматинът се е отделил от основната маса на течността вътре в ядрото и се е концентрирал в периферията.

Работата на учените открива нови възможности за изследване организацията на ДНК в клетката.

Например, предстои да се разбере има ли разлика между организацията на ДНК, когато индивидът е здрав и когато е болен. Ако това е така, такова различие би могло да се използва в диагностицирането на пациенти.