Очаква се появата на генетично модифицирани котки, които не предизвикват алергия Снимка: wallpaperbetter.com

Алергията към котки засяга до 15% от децата и възрастните

Американски учени се доближиха до създаването на хипоалергенни котки, като блокираха производството на протеина Fel d 1, който е отговорен за 95% от случаите на алергия. Изследователите разчитат, че в бъдеще ще успеят да блокират производството на този протеин при всяка котка с помощта на генна терапия - това е по-удобно, отколкото да се "произвеждат" отделни хипоалергенни породи.

Въпреки това, предназначението на протеина Fel d 1 в котешкия организъм все още не е известно, така че първо трябва да се изясни дали такава генна модификация няма да бъде опасна за животните.

Домашните котки са едни от най-алергенните животни. Алергията към тях засяга до 15% от децата и възрастните, а симптомите варират от риноконюнктивит до тежка астма. Около 95% от алергичните реакции възникват поради реакцията на организма към протеина Fel d 1, който котките произвеждат в слюнчените, мастните, перианалните и слъзните жлези. Нивата на експресия на този протеин варират в зависимост от породата, пола и други характеристики на животното, но изцяло хипоалергенни котки засега не съществуват.

Те обаче могат да бъдат създадени с помощта на генното инженерство. Изследователи от американската биотехнологична компания ImBio са открили начин да блокират производството на протеина Fel d 1 чрез генетично редактиране. Изследването е публикувано в The CRISPR Journal.

Предназначението на Fel d 1 в тялото на котките все още не е ясно. Въпреки това, анализът на гените, кодиращи този протеин при диви и домашни котки, показва, че работата на тези гени не влияе върху оцеляването и е възможно те изобщо да не играят някаква сериозна роля.

За експериментите учените използват тестикуларна, яйчникова и маточна тъкан, получена при стерилизация на 50 домашни котки. С помощта на технологията за генетично редактиране CRISPR / Cas9, която позволява да се разреже ДНК на необходимото място и да се добави или премахне някакъв фрагмент, изследователите премахват гените CH1 и CH2, кодиращи протеина Fel d 1 от котешкия геном. Това позволява да се спре производството на протеин. Изследователите не забелязват влияние върху експресията на другите протеини.

Друг експериментален начин за борба с алергията към котки е прилагането върху пациенти на моноклонални антитела срещу Fel d 1, които ще попречат на протеина да се свързва с имуноглобулини. Учените се надяват, че блокирането на производството на Fel d 1 ще позволи да се защитят от алергии практически всички.

Изследователите разчитат, че в бъдеще ще могат да създадат лекарство, което да се прилага на котка, например чрез инжектиране. Междувременно те вече преминаха от изпитания върху клетъчни култури и тъкани към експерименти върху живи котки. В това число учените ще проучат по-подробно как отсъствието на Fel d1 ще повлияе на самите животни.