Учени откриха „супер-антитела“ срещу коронавирусите

Учени  откриха „супер-антитела“ срещу коронавирусите Снимка: pixabay

Американски учени откриха „супер-антитяло“, което може да се бори с различни вариации на коронавируси, включително SARS-CoV-2

Група американски учени от Центъра за изследване на рака „Фред Хътчинсън“ в Сиатъл успяха да открият антитяло, което може да се бори със SARS-CoV-2 и тясно свързани с него коронавируси.

По време на изследването учените са изследвали 12 антитела, изолирани от компанията Vir Biotechnology от хора, подложени на различни форми на коронавирус. Тези антитела се прикрепят към фрагмент от вирусен протеин, който се свързва с рецептори в човешките клетки.

След това авторите на изследването съставили списък с хиляди мутации в свързващите домейни на различни варианти на SARS-CoV-2 и други вируси, принадлежащи към групата на сарбековирусите.

Едно от антителата, наречено S2H97, се отличава със способността си да се прикрепва към свързващите домейни на всички сарбековируси и по този начин да неутрализира ефекта им в живите клетки.

Останалите 11 антитела също могат да се използват за неутрализиране на сарбековирусите, но учените подчертават, че колкото по-ефективно блокират влизането в клетката на първия щам на SARS-CoV-2, толкова по-малък е обхватът на мутациите, с които могат да се борят.

S2H97 също така се оказал достатъчно мощен, за да предпази хамстери от инфекция със SARS-CoV-2.

Какво означава това?

Пред лицето на COVID-19 изследователските центрове по целия свят разработват и представят ваксини, които могат да защитят хората. Понастоящем има широк спектър от ваксини, които се доказаха като много ефективни срещу оригиналния щам SARS-CoV-2 и последващите му варианти.

Учените обаче смятат, че COVID-19 е малко вероятно да бъде последният коронавирус, заразяващ хората. В тази връзка на дневен ред е разработването на ваксина, която би могла да неутрализира всички вируси от тази група.

Разбира се, идентифицирането на „супер-антитяло“, способно да предпазва организма от всички сарбековируси наведнъж, не означава, че то ще може да устои на нов тип. Но въпреки че учените не могат да тестват активността на S2H97 срещу неизвестен вирус, откритието му ще помогне да се подготви светът за борба срещу следващия коронавирус, който ще премине от дивата природа в хората.

По материали на nature.com