Потребителско проучване: Черен петък е мит!
- Актуално
- Текст:
Снимка: debtline.co.za
Which? са сравнили на 175 домакински, електронни и здравни уреди, предлагани на Черния петък през 2024 г. от големи търговци на дребно, включително Amazon.
Проверката показва, че всъщност Черен петък не е „големият удар, тъй като 83% от стоките вече са продавани на същата или дори на по-ниска цена. Which? дори го наричат "мит "и "ден на фалшивите икономии", който разчита не толкова на намаленията, колкото на рекламата и еуфорията, която завладява потребителите в последния петък на ноември, т.е., в предколедния "сезон на подаръците".
Разбира се, има и добри оферти, но са малко и не е лесно да се открият в маниакалните тълпи на Черен петък. Затова Which? съветват потребителите да се подготвят предварително – да не купуват нещо, само защото е евтино, а да преценят от какво имат нужда и да направят свое проучване за цената на необходимата им стока - добър съвет и за българските потребители.
Проучването на Which? показва например, че прахосмукачка робот Samsung Jet Bot се е продавала за £ 350 на Черен петък, но за £ 299 през май и юни. Тук обаче анализатоите виждат и стратегия: сякаш за да подготви „удара” на Черен петък, от август до септември уредът се е продавал за £ 399 и дори за £ 500 през първата седмица на октомври - на този фон намалението на Черен петък наистина звучи примамливо.
Пералня Samsung Series 5 Ecobubble е продавана на Черен петък за £ 399, но на същата и по-ниска цена (£369) на други 223 промоции! Телевизор Samsung QE55QN90DATXXU TV на Черен петък миналата година е струвал £ 1039, малко след това - £ 999 и £ 759 на 134 еднодневни промоции през годината.
Картината не е по-различна и за дребни стоки – според рекламата, ако на Черен петък си купите за £ 50 електрическа четка за зъби Oral B Vitality Pro, ще спестите £ 25 – а Which? установяват, че здравословният артикул се е продавал за £ 50 само 13 дни през годината, а през останалото време по-евтино.
Според Which? тенденцията за привидно намаление обхваща 88% от офертите на Amazon за Черния петък. Въпреки тези констатации, според прогнозите на The Guardian, тази година британците ще похарчат на Черен петък около три пъти повече, отколкото миналата година.
Така или иначе, „балонът” Черен петък вече не е изненада и освен че примамва купувачите с мащабна реклама, всъщност ощетява малките търговци, които губят клиенти специално за дрехи, обувки и козметика.
Според Британската асоциация на независимите търговци на дребно (BIRA), членовете ѝ вече предлагат алтернативи на Черен петък, критикуван като „присаден от САЩ”. Първият опит ще бъде на 6 декември, с инициативата Small Business Saturday (Малък съботен бизнес), когато малките магазини и търговци също ще предлагат стоки с намаление.
Други предложения дори се възползват от „петъчната” формула с идеи като Bright Friday (Светъл петък) или Fizz Friday (Пенлив петък). Тези промоционални дни ще предлагат както благотворителни разпродажби, така и лимитиран асортимент, който ще позволи на купувачите да избягат от масовия вкус на Черен петък и да проявят индивидуалност в избора си на промоционални стоки.
Още по темата във
facebook