Звукозаписната индустрия се смили над „кокошките, които снасят златни яйца”

Звукозаписната индустрия се смили над „кокошките, които снасят златни яйца” Снимка: pymnts.com

Звукозаписният гигант Sony Music отписа дълговете на стотици музиканти, подписали договори преди 2000 г.

Това на практика означава, че мнозина сега за първи път ще печелят пари, когато музиката им се излъчва в платформи като Spotify и Amazon Music. 

Но защо преди всичко музикантите са задлъжнели към звукозаписната компания? 

Когато подписват първите си договори със звукозаписен лейбъл, музикантите обикновено получават аванс, за да посрещнат разходите си за апаратура, реклама, звуко и видеозаписи, разпространението им и пр. След това връщат парите като отчисления от продажбите на музиката си. Много музиканти обаче никога не получават достатъчно, за да върнат аванса, често заради оскъдните проценти авторски и изпълнителски права. А докато не изплатят дълга си към „своя” лейбъл, не получават различни типове приходи, като например от стрийминг платформите. Така се стигна до абсурдната ситуация, че R&B звездите CrazySexyCool обявиха дългове от $ 3,5 милиона, въпреки че са записали един от най-продаваните албуми за последните десетилетия. 

TLC 'CrazySexyCool'
Снимка - NME

Какво казват Sony? Музикантите получиха изявлението им, оповестено и чрез BBC:

„Ние не модифицираме съществуващите договори, а избираме да плащаме, въпреки получилите се невъзстановяеми баланси, за да увеличим възможността тези, които отговарят на условията, да получават повече пари от използването на музиката им.“

С други думи, дълговете не са точно „заличени”, но Sony ще ги игнорира и ще изплаща на засегнатите част от отчисленията, които получава от стрийминг платформите, при това от „умерено“ задна дата - 1 януари 2021 г. 

Юристи в бранша коментират, че схемата ще „отключи“ потоци постоянни приходи, на които изпълнителите преди не са имали право заради договори, подписани в ерата на компактдисковете и касетите.

„Договорите за звукозапис, сключени преди 2000 г., не предвиждаха съществуването на стрийминг платформите, както и приходи от тях, т.е. музикантите не разполагаха с подходящите механизми, за да ги реализират, казва пред ВВС известна в бранша юристка.

Защо Sony прави това сега? Инициативата им идва на фона на все по-нарастващия натиск върху звукозаписната индустрия да бъде прозрачна и справедлива в начина, по който разпределя приходи, особено от стрийминг услуги. В момента в Обединеното кралство дори се провежда парламентарно проучване на икономиката на стрийминга, целящо да отстрани дисбаланса в начина, по който се споделят печалбите между звукозаписните компании, музикантите и самите стрийминг платформи. 

Естествено, музикантите намират хода на Sony за „невероятно добре дошъл“.

Ще последват ли и други този пример? Конкурентните Universal и Warner Music може би смятат да го направят, но се чуват гласове, че трябва да се отиде и още по-напред, като се преразгледат ниските ставки на авторските и изпълнителските права, изплащани на музикантите. Ако продължи да се прилага 5% ставка, музикантите няма как да започнат да печелят добре, още повече че лейбъли като BMG например вече сключват договори, в които стандартните отчисления за компанията са 30%, а музикантите получават 70%.  В тази светлина Sony всъщност дори не са стигнали до нивата, смятани за добри преди десетилетие.

Междувременно ходът на Sony може би ще да даде възможност на музикантите и наследниците им да продават своите каталози на заинтересовани купувачи - както наскоро направиха Боб Дилън, Блонди и Бари Манилоу. Така че промяната в политиката на Sony и други гиганти на звукозаписа може да не компенсира музикантите, но е важна и им дава възможност за избор. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: