
30 европейски държави търпят огромни загуби заради мръсния въздух
- Екология
- Текст:

Годишните щети, причинени от замърсяването на въздуха на лондончани, се оценяват на 11,3 милиарда евро - най-високият процент в цяла Европа. Още две британски области - Голям Манчестър и Уест Мидландс - търпят годишни загуби съответно от 2,4 милиарда и 1,8 милиарда евро.
Тези оценки се съдържат в проучване, проведено от служители на холандската изследователска компания CE Delft (специализирана в екологични проблеми). То е поръчано от Европейския алианс за обществено здраве, който обединява медицински организации с нестопанска цел в цяла Европа.
Изследването обхваща 432 града и столични райони в 27-те държави-членки на Европейския съюз, както и Великобритания, Норвегия и Швейцария. Населението на тези територии е 130 милиона души.
Авторите са анализирали данните на Евростат за замърсяването на въздуха през 2018 г. и насоките на Световната здравна организация за допустими нива на замърсители.
Те са идентифицирали фините прахови частици PM10 и PM2.5, озон (O3) и азотен диоксид (NO2) като основни замърсители. Материалните щети се изчисляват въз основа на преките разходи за здравеопазване (напр. хоспитализация) и непреки разходи, свързани със заболявания (включително хронична обструктивна белодробна болест) и загуба на живот. Разходите от замърсяването на въздуха в помещенията не са включени.
Експерти напомнят, че през 2018 г. в Европа 500 хиляди души са починали преждевременно от причини, свързвани със замърсяването на въздуха. Замърсяването на въздуха се счита за четвъртата най-честа причина за смърт след високо кръвно налягане (хипертония), нездравословно хранене и тютюнопушене.
Общите щети от замърсяването на въздуха са 166 милиарда евро: губят се средно 385 милиона евро на град (или 3.9% от БВП) и 1000 евро на жител.
Лондон е с най-високи загуби, следван от Букурещ (6,35 млрд. евро), Берлин (5,24 млрд. евро), Варшава (4,22 млрд. евро) и Рим (4,11 млрд. евро). В първата десятка влиза и градската агломерация в Горна Силезия (най-големият град е Катовице), Париж, Милано, Мадрид, Будапеща.
Букурещ (3 000 евро) стана лидер по загуби на глава от населението, следван от Милано (2,8 хиляди евро), Падуа (2,4 хиляди евро), Варшава (2,4 хиляди евро) и Братислава ( 2,1 хиляди евро).
Жителите на Санта Круз де Тенерифе (382 евро), естонският Нарва (405 евро), финландският Куопио (428 евро), испанският Аресифе (448 евро) и френския По (467 евро) са най-малко засегнати от замърсяването на въздуха.
Най-високите разходи спрямо БВП са регистрирани в градовете от Централна и Източна Европа, чиито жители получават относително ниски заплати, пише The Guardian.
Така в българския град Русе загубите от замърсяване на въздуха възлизат на 9,9% от БВП (199,9 милиона евро), а в румънския Яш - 9,4% (456,1 милиона евро).
Повечето от разходите - 82,5% - са свързани със замърсяването на въздуха от частици PM10 и PM2,5. Те попадат във въздуха, когато частиците от почвата и песъчинките се издигат от земната повърхност, както и в резултат на човешка дейност.
Основните източници на антропогенни замърсители са автомобилите с двигатели с вътрешно горене (дизел и бензин), горивната и енергийната промишленост, производството на строителни материали и строителни работи, както и прах от подложки в автомобилите.
Частиците могат да проникнат дълбоко в човешкия организъм и да причинят респираторни и сърдечно-съдови заболявания.
Според проучването на CE Delft, най-високите концентрации на PM10 са регистрирани в полския Рибник (средна годишна концентрация 50,6 μg / m3 с препоръчителна стойност 20 μg / m3) и на PM2,5 (32,3 μg / m3, при препоръчително ниво 10 μg / m3) - в полския град Белско-Бяла; най-ниските са в Берген и Куопио.
Лидер по съдържание на O3 е италианският град Бреша, а по съдържание на NO2 - Атина.
Няколко европейски държави, включително Германия, Исландия, Ирландия, Нидерландия и Швеция, планират да забранят продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене към 2030 г. Във Великобритания забраната трябва да влезе в сила през 2035 г., а във Франция и Испания през 2040 г.
По този начин властите се надяват да смекчат последиците от изменението на климата и да подобрят качеството на въздуха. Но, както отбелязва The Guardian, е малко вероятно тези мерки да помогнат за пълно изчистване на въздуха от замърсители, тъй като частици се образуват, и когато електрическите превозни средства спират.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
