Срамно ли е да шофирате Tesla

Срамно ли е да шофирате Tesla Снимка: motor1.com

„Илон Мъск ме накара да се срамувам да карам моята Tesla“, казва една собственичка на огненочервен спортен модел от марката.

Купувайки електромобила преди две години, тя била горда не само, че живее със стил, но и че се присъединява към клуба на хора, които ежедневно правят нещо добро за природата. „Сега обаче е много депресиращо и понякога ми е неудобно да карам тази кола. Чудя се дали заради нея хората не ме преценяват грешно”, споделя бившата журналистка и настоящ експерт по маркетинг.

Според световните медии, сред почитателите на Tesla се заражда нов клуб на хора, смутени от десните възгледи, които Мъск споделя щедро в Twitter - конспиративни теории, снимки на оръжия до леглото му, цинични идеи за мир в Украйна и т.н. Приветстван някога като гения зад успеха на Tesla, сега Мъск изглежда е един от най-големите проблеми на компанията с нескончаемите си политически публикации, които отчуждават ключов периметър от клиентската база на Tesla, и то в момента на трудна пазарна конкуренция.

Миналата година цените на акциите на Tesla се сринаха с над две трети. През декември големи инвеститори и дългогодишни съюзници на Мъск изразиха публично  тревогата си, обвинявайки го, че е изоставил Tesla заради Twitter, плюс че продаде акции на автомобилопроизводителя за около $ 20 милиарда, за да финансира част от сделката си за социалната медия.

„Това ни струваше купища пари. Със сигурност не защити акционерите на Tesla“, казва един от крупните инвеститори, който призовава за промени, включително Мъск да започне да харчи пари за реклама – нещо което той не само не прави, но и се гордее, че Tesla се справя и без да се рекламира.

„Сега е много трудно да се повярва, че Илон е положителна рекламна сила за Tesla“, казва друг голям акционер, ръководител на Gerber Kawasaki Wealth and Investment, а 35-годишен застраховател от Нова Зеландия написа в Twitter: „Вече не мога да си представя да карам Tesla, сякаш крещя „Илън е страхотен". Бих променил мнението си, само ако не свързвам марката с името му”.

„Само защото туитвам нещо не означава, че хората му вярват и ще действат по съответния начин“, заяви вчера Мъск пред съдебните заседатели във федералния съд на Сан Франциско, опитвайки се да отхвърли предположението, че с публикациите си вреди на Tesla. „Слаба защита”, смятат адвокатите по делото, заведено от акционери  на Tesla с обвинението, че са „загубили милиарди”, заради подвеждащ туит на Мъск, който разтресе цените на акциите. 

Elon Musk grabs Twitter, but how will he manage his growing empire? -  MarketWatch
Колаж - marketwatch.com

Заедно с това, през последните седмици, Tesla обяви големи намаления на цените в САЩ, Европа и Китай, достигащи до 20% за някои модели. Дори да привлече купувачи, чиито финансови съображения ще наддеят над моралните им угризения, този ход ще навреди на маржовете на печалбата на компанията, плюс че няма да разсее съмненията на обществото относно личността на Мъск.

Разбира се, свободата на словото в социалните платформи е важна. Сега обаче Илон Мъск не е просто още един човек, който туитва - той е собственик на платформата и политическите му изявления не само оформят облика ѝ, но засягат и един въпрос, който мнозина определят като важен за американската демокрация – как Twitter модерира съдържанието си.

С влизането си в Twitter, Мъск побърза да възстанови акаунта на бившия президент на САЩ Доналд Тръмп и „погна” политиката на демократите по време на пандемията, без да се съобрази, че тяхната либерална аудитория е най-склонна да купува електромобили в САЩ, които са и най-големият пазар на Tesla.

Интересът към марката спадна още от април миналата година, когато Мъск обяви сделката с Twitter. Анализатори сочат, че сривовете в потребителския интерес при подобни случаи на несъотстетствие между политическите възгледи на един производител и възхищението от продукта му, обикновено до месец и половина „се заглаждат”. Но според един от критиците, в случая с Twitter и Tesla, „стабилният ритъм надолу продължава всеки ден, понякога всеки час“.

„Знаехме, че е малко луд. Но не мога да приема, че така последователно се захваща с важни социални проблеми с видимото намерение да дразни хората. Това ме умори и отблъсна”, казва собственичката на Tesla, която вече се срамува да я кара, но още повече се притеснява, че я виждат като привърженик на „компания, която може би вече не представлява нашите ценности”.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: