Открита е вероятната причина за почти всички неврологични заболявания

Открита е вероятната причина за почти всички неврологични заболявания Снимка: pixabay.com

Учени от Ню-Йоркския университет смятат, че са открили виновника за почти всички невродегенеративни болести

Откритието им може да се окаже повратна точка в лечението на деменция, болестта на Паркинсон и дори Алцхаймер.

Деменцията е водещата причина за смърт в Обединеното кралство и развития свят. Всяка година заболяването убива над 66 000 британци, т.е., един на всеки 10 минути. Смята се, че основна причина за това са по-дългият живот и начинът, по който живеем в съвременните условия.

Невролозите от години се опитват да разработят лечения, но все още не разбират напълно някои ключови аспекти на деменцията, като например какво я отключва.

Известно е, че мозъчни клетки с форма на звезда, т.нар. астроцити, поддържат здрави невроните (нервните клетки) в мозъка и регулират притока на кръв. Астроцитите помагат за изчиствнето на мозъка от токсични частици, натрупани по естествен път или след нараняване на главата. Предполага се, че тези токсични частици увреждат невроните и ги унищожават

Но след експерименти с мишки, учените са открили, че и самите астроцити отделят токсични мастни киселини, които също увреждат и убиват неврони. А смъртта и намаляването на невроните се смята за причината за редица неврологични заболявания, в това число деменцията, болестта на Паркинсон и Алцхаймер.

Откритието е доказано експериментално с мишки, генетично модифицирани така, че да се спре производството на дълговерижни мастни киселини в мозъка им. Еспериметът е показал, че в тестовия период модифицираните мишки са запазили 75% от невроните си, докато при нормалните мишки от контролна група са оцелели само 10% от невроните.

Констатациите потвърждават широко разпространеното мнение, че астроцитите произвеждат молекула, която убива невроните, за да „почисти“ мозъка от увредени клетки.

Ръководителят на изследването, проф. Шейн Лидълоу заяви: „Нашите резултати показват, че токсичните мастни киселини, произвеждани от астроцитите, играят решаваща роля в смъртта на мозъчните клетки”. Според него откритието предоставя обещаваща нова цел в лечението и евентуално в превенцията на много невродегенеративни заболявания.

Механизмът на процеса все още е неясен, както и причината астроцитите да произвеждат токсини. Учените допускат, че това може да е объркване в принципно полезния еволюционен процес. В сп. Nature, проф. Лидълоу посочва, че при нарушен баланс на токсично-киселинната система в мозъка, астроцитите може да се заблудят и да действат и върху здрави неврони.

Според научния екип, откритието им може да се окаже новаторско в бъдещите изследвания за лечение на мозъчни заболявания. Учените вече планират подготовката на следващия етап от изследването им – разработване на метода като лечебен процес и прилагането му върху хора.