Неизвестен генетичен материал от вируси е открит в човешката ДНК

Неизвестен   генетичен материал от вируси е открит в човешката ДНК Снимка: https://pixabay.com/

Генетици от RIKEN са открили неизвестни досега фрагменти от генетичен материал на вируси, които са скрити в човешката ДНК

Приблизително 8% от човешкия геном може да бъде проследен до ретровируси - вируси, които променят нормалния ред на генетична транскрипция, те имат РНК геном, който се транскрибира обратно в ДНК и след това влиза в генома на клетката-гостоприемник.

Най -известният ретровирус е вирусът HIV.

Докато ретровирусите могат да имат опустошителни ефекти върху човешкото здраве, вирусният генетичен материал може да изпълнява полезни функции. Например, ретровирусните протеини, експресирани в плацентата, позволяват на хората и другите бозайници да раждат живо потомство, а не яйца.

В хода на човешката еволюция нашите предци са придобили много генетичен материал от вируси. Смятах, че вирусите представляват само заплаха, но някои от техните генетични последователности са необходими за човешкото развитие.

Шохей Кодзима е сътрудник в Центъра за интегративни здравни науки на RIKEN.

През последните две десетилетия изследователите  научиха много неща за ретровирусните генетични последователности в човешкия геном, както и за вирусни последователности, които не са получени от ретровируси. Не е известно обаче как тези последователности се различават у различните хора и дали тези различия могат да играят положителна или отрицателна роля.

В новата работа изследователите са изследвали вирусни вариации у 3,3 хиляди човека от различни популации. Те открили, че вирусите са отговорни за неочаквани структурни промени в човешкия геном. Освен това авторите са открили редки варианти на зародишна линия, които могат да бъдат проследени до херпесния вирус.

Отбелязва се, че не всички вирусни генетични материали, които са открили, са придобити отдавна: някои промени са настъпили сравнително наскоро.

Оказа се, че някои от често използваните клетъчни линии са заразени с вируси. Авторите отбелязват, че вирусите обикновено не заразяват В-клетки, които се използват за създаване на клетъчни линии. Все още не е ясно как се е случило това.

По материали на journals.plos.org