Учени откриха в почвата фрагменти от ДНК с неизвестен произход

Учени откриха в почвата фрагменти от ДНК с неизвестен произход Снимка: pixabay

Странните молекули на ДНК, открити в почвата, не приличат на нищо познато досега

Учените отбелязват, че те са много различни от бактериални, вирусни или други гени. Освен това те дори не приличат на плазмиди.

Припомняме, че плазмидите са малки ДНК молекули, които са физически отделени от хромозомите и са способни на автономна репликация. Плазмидите се намират главно в бактериите, както и в някои археи и еукариоти. Най-често плазмидите са двуверижни кръгови молекули.

Биолозите нарекоха странните фрагменти на ДНК „Борги“ - в чест на фантастичните същества от поредицата „Стар Трек“. Според сюжета те са могли директно да обменят гени помежду си.

Боргите, открити от учени в почвени проби от Калифорния, са най-вероятно елементи на екстрахромозомно наследство, както и плазмидите. Но ако плазмидите се състоят от максимум стотици хиляди нуклеотиди, то у боргите са открити повече от милион последователности.

Секвенирането на боргите показа, че те съдържат гени, характерни за Methanoperedens. Както е известно, това са метанотрофни бактерии. Тяхната задача е да абсорбират метана и да го отстраняват от атмосферата, пише bioRxiv.