Безсмъртието се отменя: Не можем да живеем повече от 150 години

Безсмъртието се отменя: Не можем да живеем повече от 150 години Снимка: agroplovdiv.bg

Биофизици смятат, че хората няма да могат да живеят повече от 150 години

Изследователи от САЩ и Сингапур са установили, че максималната продължителност на живота, която човек може да достигне, е 120-150 години.

Такава прогноза дават експерти в областта на биологията и биофизиката от сингапурската биотехнологична компания Gero и онкологичния център Roswell Park в Бъфало, щата Ню Йорк, съобщава Daily Mail.

В работата си учените използват медицинските данни на стотици хиляди доброволци от Великобритания и САЩ, както и резултатите от две продължителни изследвания на ДНК. Учените подават за обработка цялата информация на създадената от тях система за изкуствен интелект - DOSI (Динамичен индикатор за състоянието на организма). Оказва се, че във възрастта от 120 до 150 години човешкият организъм окончателно губи способността си да се възстановява.

През по-голямата част от човешката история, за която има данни, средната продължителност на живота е била между 20 и 40 години. Днес в развитите страни тя надхвърля 80 години, благодарение на подобряването на храненето, чистата вода, спазването на санитарните и хигиенните норми и развитието на медицината. В бъдеще хората ще могат да живеят още по – дълго - чрез генетични манипулации, ограничаване на калориите, изобретяване на нови лекарства. Въпреки това човешкият живот във всеки случай ще има предел.

Изследователите откриват два ключови параметъра, отговорни за продължителността на живота: факторите за начина на живот и как организмът реагира на тях. Първият е нашата биологична възраст: тя се определя от стреса, начина на живот и болестите. Вторият параметър е устойчивостта на организма, т.е. колко бързо той може да се върне в норма след преживяно сътресение.

Стареенето е свързано с появата в организма на така наречените зомби-клетки, които са живи, но вече не са способни да функционират правилно. Тези клетки са свързани със самите различни възрастови състояния, от артрит до болестта на Алцхаймер. Дори и при хората, които не страдат от сериозни хронични заболявания, зомби-клетките стават все повече и повече с възрастта и устойчивостта на организма намалява.

Стареещият човек се нуждае от все повече време, за да се възстанови от сътресенията, и има все по-кратки периоди, прекарани във физиологично състояние, близко до оптималното. Ето защо дори най-ефективната превенция и лечение на заболяванията, свързани с възрастта, може да увеличи средната продължителност на живота, но не може да повлияе на максималната продължителност. Разбира се, освен ако не се появят новаторски терапии против стареенето.

Изследователите са разработили и приложение за iPhone, наречено GeroSense, с помощта на което може да се изчисли скоростта на биологичното стареене и максималната продължителност на живота на потребителя въз основа на данните за неговата физическа активност.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature Communications.