Алтернативните протеини ще достигнат 11% от пазара до 2025 г.

Алтернативните протеини ще достигнат 11% от пазара до 2025 г.

Пазарът за алтернативно месо, яйца, млечни продукти и морски продукти ще достигне най-малко 290 милиарда долара до 2035 г. Това показва ново проучване на Boston Consulting Group (BCG) и Blue Horizon Corporation (BHC). Потребителите показват небивал интерес към алтернативи на базата на растения, микроорганизми и животински клетки, според данните от проучването.

Анализите сочат, че пазарът на алтернативни протеини ще нарасне от настоящите 13 милиона метрични тона годишно до 97 милиона метрични тона до 2035 г., когато ще представлява 11% от общия пазар на протеини. По-бързите технологични иновации и пълната регулаторна подкрепа могат да ускорят растежа до 22% от пазара до 2035 г. С този темп експертите очакват Европа и Северна Америка да достигнат „пик на месото“ до 2025 г. и потреблението на животински протеини там всъщност ще започне да намалява. 

Приемането на алтернативни протеини ще има измеримо положително въздействие върху околната среда, се посочва още в доклада. Употребата на заместители подкрепя редица цели на ООН за устойчиво развитие, включително отговорно потребление и производство, както и постигане на нулеви стойности на глада в световен мащаб. Потребителите на животински протеини са изяли месо, морски дарове, млечни продукти и яйца на стойност 574 милиона тона през 2020 г. - почти 75 килограма на човек. Понастоящем консумираното количество все още се увеличава, особено на развиващите се пазари. 

Преминаването към месо и яйца на растителна основа ще спести повече от 1 гигатон въглероден еквивалент до 2035 г. - еквивалентът на това Япония да стане въглеродно неутрална за цяла година. Освен това ще спести 39 милиарда кубически метра вода, достатъчни за снабдяването на Лондон в продължение на 40 години. 

Въпреки че ползите за околната среда и продоволствената сигурност са обнадеждаващи, ключът към приемането от страна на потребителите е паритетът, се посочва още в изследването. Алтернативните протеини трябва да имат същите вкусови качества и да се възприемат толкова добре, колкото конвенционалните храни, които заменят. В същото време те трябва да се предлагат на същите или по-ниски цени, за да се приемат от потребителите. Според изследването това ще се случи на три етапа, като датите варират в зависимост от източника на алтернативни протеини и продуктите, които целят да заменят: 

- Растителните алтернативи, като бургери, млечни продукти и заместители на яйца, направени от соя, грах и други, ще постигнат паритет най-късно през 2023 г. 
- Алтернативните протеини на базата на микроорганизми, като гъби, дрожди и едноклетъчни водорасли, ще достигнат паритет до 2025 г. 
- Най-късно, до 2032 г., се очаква да достигнат паритет заместителите, създадени от животински клетки. 

По отношение на инвестициите - в момента по-голямата част от инвестиционния капитал е насочен към компании, които са интегрирани по веригата на стойността. Това им позволява да осигурят контрол на качеството, докато изследват и внедряват нови технологии. В бъдеще анализаторите очакват инвестирането в областта да се съсредоточи в две основни посоки: към компании, които решават определено технологично предизвикателство, като например ароматизатори или вкусови подобрители; и към добре финансирани големи компании, които ще изграждат индустриализирани платформи за капиталоемки технологии като екструдиране. Фермерите и учените ще са в основата на трансформацията, осигурявайки технологичните средства и необходимите качествени ресурси, се подчертава още в изследването. 
 


 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: