Акциите на китайските производители на електромобили бележат спад

Акциите на китайските производители на електромобили бележат спад Снимка: pixabay.com

Пекин иска да овладее процъфтяващия, но проблематичен пазар на електромобили в страната.

Акциите на електрически автомобили BYD (BYDFF), Nio (Nio), Xpeng (XPEV) и Li Auto (LI) се разпродадоха около новините за намеса на китайски правителствени агенции в индустрията. В същото време Nikola (NKLA) не успя да успокои инвеститорите с предложеното партньорство с General Motors (GM), пише Investor's Business Daily.

Органът за икономическо планиране в Китай е стартирал национален преглед на проектите за електромобили (EV проекти), съобщава информационният портал Nikkei Asia. Националната комисия за развитие и реформи поиска от местните клонове на Evergrande Auto да предоставят данни за инвестициите и производството през последните пет години.

Наблюдателите от индустрията приеха това като сигнал, че Пекин иска да овладее процъфтяващия, но проблематичен пазар на електромобили в Китай, тъй като акциите на производителите на тези превозни средства бързо се множат.

С помощта на държавни субсидии общините побързаха да популяризират проекти за електромобили, което доведе до някои съмнителни практики, смятат експерти. Някои компании разчитат единствено на субсидии или са в състояние да закупят земя на ниски цени, се казва още в съобщението.

Само Evergrande са похарчили десетки милиарди долари през последните две години, с цел да се превърнат в лидери сред китайските акции на електрически автомобили, добавят специалистите.

Акциите на Nikola потънаха с 15,7% до 29,11 в борсовата търговия в сряда.

Акциите на Nio са поевтинели с 1,8%, BYD 4%, Li Auto 7% и Xpeng Motors 7%.

Във вторник, по време на интервю в "Лудите пари с Джим Креймър" на CNBC, изпълнителният директор на Nikola Марк Ръсел каза, че разговорите с GM за доставка на технологии за горивни клетки и батерии, както и за изцяло електрически пикап, продължават. Но той не каза много повече.

Ако сделката GM-Nikola не бъде финализирана до 3 декември, всяка от страните може да си тръгне.

Ръсел реши също да не обсъжда основателя и бивш председател на Nikola Тревор Милтън, който потенциално би могъл да разпродаде своите 91,6 милиона акции след края на периода на блокиране, приключващ на 1 декември. С около 360,9 милиона акции  на Nikola, Милтън е най-големия единичен акционер на стартъпа.

"Не мога да коментирам Тревър, разбира се," каза Ръсел. "Но ние вярваме, че докато изпълняваме нашите основни етапи и нашия бизнес план, ще възнаградим нашите дългосрочни акционери".

Милтън напусна Nikola след като Министерството на правосъдието и Комисията по ценните книжа и борсите започнаха разследване на твърдения за измама, повдигнати през септември от Hindenburg.