Пандемията принуди банките да се дигитализират
- Важно от "Икономика"
- Източник: Делойт
- Автор:
Снимка: pixabay
Проучване на многонационалната мрежа за професионални услуги Deloitte показва кои кредитни институции реагират адекватно на ситуацията.
В България от „тайни клиенти“ на Deloitte са проверени 10 от най-големите ни банки.
Как реагират кредитните институции на всеобщата паника и крутите мерки във връзка с нашествието на COVID-19 по света? Проучване на Deloitte се опитва да даде отговор за степента на развитие на дигиталните банкови услуги през годината и какви стъпки предприемат банковите лидери, за да спечелят надпреварата за дигитализация и иновативност на услугите си.
Определено може да се каже, че пандемията промени банкирането и ускори развитието на дигиталните канали. Изследването сочи, че 60% от банките затвориха или намалиха работното време на клоновете си. Но в същото време много от тях успяха да въведат нови дигитални услуги, като откриване на сметка (34%), дистанционни методи за идентификация и верификация (23%), както и нови методи за безконтактно плащане (18%).
Какво е необходимо, за да си дигитален шампион?
То е базирано на три компонента: сравнителен анализ на функционалността, проучване на нуждите на клиентите и проучване на потребителския опит и клиентско преживяване. Екип от над 180 „тайни клиенти“ са отворили свои разплащателни сметки и така са оценили интернет и мобилните банкови канали на всяка банка.
Успоредно с това е проведено проучване сред 4900 индивидуални клиенти, за да бъдат разбрани по-добре техните нужди и предпочитани канали (клон, интернет и мобилно банкиране).
„Следвайки тази методология, можем да разграничим дигиталните шампиони от техните последователи (smart followers) и от по-късно появилите се в дигиталния свят банки. Дигиталните шампиони, влезли в топ 10% от банките в световен мащаб, са тези, които предоставят голямо разнообразие от потребителски изживявания и дигитални функции, подходящи за клиентите. Те имат водещи пазарни практики и задават ключови дигитални тенденции за индустрията", казва Силвия Пенева, управляващ партньор на Deloitte България.
Какво показва проучването за българските банки?
В България обект на проучването от „тайните клиенти“ на Deloitte са 10 от най-големите банки в страната. Резултатите показват, че българските банки все още са в начален етап на адаптирането към дигитализация.
Това до известна степен се дължи и на предпочитанията на техните клиенти - все още голям процент от потребителите държат на личното общуване и обслужването на гише. Въпреки това банковият сектор в България отчита положителни трендове в посока дигитализация на услугите.
Някои банки реагираха доста навременно и адекватно с въвеждане на възможност за онлайн верификация на клиентите, изцяло онлайн заявление за откриване на сметка, подобриха и добавиха услуги в мобилните и интернет банкиранията си, така че да отговорят максимално на очакванията на клиента.
Шампионите за България по дигитални услуги предлагат и онлайн изпращане на документи, услуги от дигитални банкери, онлайн транзакции, включително покупка на валута, удобно и лесно извършване на справки, погасяване на задължения по кредити, онлайн заявки за кредити/кредитни карти и др.
Проучването показва обаче, че българските банки изостават от европейските си конкуренти заради придружаващите услуги, както и тези, характерни за фин-тех компаниите, които са все още много слабо застъпени.
Повечето банки все още трябва да запълнят пропуските в цялостните (end-to- end) процеси на дигитални продажби, за да обслужват по-добре онлайн клиентите си. Дигиталните шампиони инвестират в end-to-end процеси за дигитални продажби и разширяват водещите си позиции в предлагането на ключови продукти.
Как реагират кредитните институции на всеобщата паника и крутите мерки във връзка с нашествието на COVID-19 по света? Проучване на Deloitte се опитва да даде отговор за степента на развитие на дигиталните банкови услуги през годината и какви стъпки предприемат банковите лидери, за да спечелят надпреварата за дигитализация и иновативност на услугите си.
Определено може да се каже, че пандемията промени банкирането и ускори развитието на дигиталните канали. Изследването сочи, че 60% от банките затвориха или намалиха работното време на клоновете си. Но в същото време много от тях успяха да въведат нови дигитални услуги, като откриване на сметка (34%), дистанционни методи за идентификация и верификация (23%), както и нови методи за безконтактно плащане (18%).
Какво е необходимо, за да си дигитален шампион?
То е базирано на три компонента: сравнителен анализ на функционалността, проучване на нуждите на клиентите и проучване на потребителския опит и клиентско преживяване. Екип от над 180 „тайни клиенти“ са отворили свои разплащателни сметки и така са оценили интернет и мобилните банкови канали на всяка банка.
Успоредно с това е проведено проучване сред 4900 индивидуални клиенти, за да бъдат разбрани по-добре техните нужди и предпочитани канали (клон, интернет и мобилно банкиране).
„Следвайки тази методология, можем да разграничим дигиталните шампиони от техните последователи (smart followers) и от по-късно появилите се в дигиталния свят банки. Дигиталните шампиони, влезли в топ 10% от банките в световен мащаб, са тези, които предоставят голямо разнообразие от потребителски изживявания и дигитални функции, подходящи за клиентите. Те имат водещи пазарни практики и задават ключови дигитални тенденции за индустрията", казва Силвия Пенева, управляващ партньор на Deloitte България.
Какво показва проучването за българските банки?
В България обект на проучването от „тайните клиенти“ на Deloitte са 10 от най-големите банки в страната. Резултатите показват, че българските банки все още са в начален етап на адаптирането към дигитализация.
Това до известна степен се дължи и на предпочитанията на техните клиенти - все още голям процент от потребителите държат на личното общуване и обслужването на гише. Въпреки това банковият сектор в България отчита положителни трендове в посока дигитализация на услугите.
Някои банки реагираха доста навременно и адекватно с въвеждане на възможност за онлайн верификация на клиентите, изцяло онлайн заявление за откриване на сметка, подобриха и добавиха услуги в мобилните и интернет банкиранията си, така че да отговорят максимално на очакванията на клиента.
Шампионите за България по дигитални услуги предлагат и онлайн изпращане на документи, услуги от дигитални банкери, онлайн транзакции, включително покупка на валута, удобно и лесно извършване на справки, погасяване на задължения по кредити, онлайн заявки за кредити/кредитни карти и др.
Проучването показва обаче, че българските банки изостават от европейските си конкуренти заради придружаващите услуги, както и тези, характерни за фин-тех компаниите, които са все още много слабо застъпени.
Повечето банки все още трябва да запълнят пропуските в цялостните (end-to- end) процеси на дигитални продажби, за да обслужват по-добре онлайн клиентите си. Дигиталните шампиони инвестират в end-to-end процеси за дигитални продажби и разширяват водещите си позиции в предлагането на ключови продукти.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Германците се пристрастиха към „соларните балкони”
Започва строителството на 1000 нови паркоместа на Терминал 2 на летище София
Анджей Дуда обясни защо Полша не трябва да въвежда еврото
Вижда се дори езерото от лава: NASA показа висококачествена снимка на спътника на Юпитер
Как да използвате бърз кредит за вашите нужди?
Мъск се извини пред служителите след масовите уволнения
Иран може да създаде ядрено оръжие през следващите седмици: експерти
Китай публикува серия геоложки карти на Луната с висока резолюция
TikTok – изненадата в Закона на САЩ за военна помощ за Украйна, Израел и Тайван
КЕШ клуб
300
3 000
30 000