Почти всеки втори българин харчи над 10 лева за обяд

Почти всеки втори българин харчи над 10 лева за обяд Снимка: https://pxhere.com

Според проучването Food Barometer 2025 одобрението на дигитализацията на ваучерите остава високо – 94%

Четиредесет и пет на сто от служителите в България отделят повече от 10 лв. за обедното си хранене и така дори само със закупуване на храна за обяд надвишават максималния необлагаем лимит за ваучери за храна от 200 лв., сочи най-новото изследване FoodBarometer2025 за ползването на ваучери за храна и хранителните навици на работещите. То е проведено сред 5400 служители в страната през месеците юни-август 2026 г., съобщава Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България. 

Увеличение на необлагаемата стойност 

Тъй като почти половината от служителите харчат над 10 лв. за обяд, това означава, че настоящият лимит от 200 лв. не е достатъчен и е препоръчително да се увеличи до 300 лв. В условията на растяща инфлация над 70% от запитаните не искат да правят компромис с качеството на храната и не са склонни да намалят разхода си за храна за разлика от други разходи като техника, туристически услуги и посещенията на ресторанти. Ето защо при увеличение на необлагаемата стойност, 90% от анкетираните заявяват, че ще могат да пазаруват повече продукти, за да готвят у дома, както и да пазаруват по-качествена храна. 

Близо 3/4 от работещите смятат, че ваучерите увеличават покупателната им способност и те не са готови да се лишат от тях – напротив, искат да ги използват още по-пълноценно за по-качествени и полезни хранителни продукти. В допълнение 40% от служителите биха обядвали с ваучери всеки ден, без да надвишават месечния си лимит, ако се увеличи стойността им.

Трайно одобрение на ваучерите за храна

Според проучването трайна тенденция остава голямото одобрение на електронните ваучери за храна - 94%, защото увеличават покупателната способност на служителите  и им позволяват да купуват по-разнообразна и полезна храна , като същевременно намаляват финансовия стрес. На въпрос за какво биха употребили ваучери за храна, 80% от респондентите споделят, че биха подобрили качеството на храненето си. Това се потвърждава и от високия процент, които споделят, че избират мястото, където обядват, спрямо качеството на храната (79%).

Изследването показва и трайно масово одобрение на проведената малко преди година дигитализация на ваучерите за храна (94%). Анкетираните посочват като основни причини за това удобството и бързината при използването им (96%), екологичния ефект (87%) и сигурността и намаляване на риска от загуба и кражба (86%). 

Ваучерите за храна не са просто удобство – те пряко оформят начина, по който служителите се хранят, живеят и планират бюджета си. Увеличението на стойността им може да се превърне в реална инвестиция в по-здравословни навици и по-добро качество на живот, са изводите от проучването. 

Ваучерите за храна са доказано ефективен инструмент за социална подкрепа – според проучвания над 835 000 българи ги използват всеки месец. В свой икономически доклад от 2025 г. Световната банка също ги оценява като една от най-добре таргетираните и ефективни мерки за социална подкрепа. 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: