Как вирусът промени идеята за лукс

Как вирусът промени идеята за лукс Снимка: Photo by freestocks on Unsplash

Пандемията от коронавирус постави много индустрии в кризисен режим, а луксозната търговия на дребно е една от тях.


С по-малко места, които могат да видят, купувачите забавят разходите си, като според прогнозата на консултантската фирма McKinsey глобалният пазар на луксозни стоки ще се свие с 35% до 39% през 2020 г. спрямо предходната година.


Обличането добре, закупуването на нови дрехи и следването на модата е невероятно зависимо от социални дейности като ходене на работа, излизане, провеждане на партита или просто да бъдеш видян от други“, заяви Вики Булен, главен изпълнителен директор на консултантската марка Coley Porter Bell, пред CNBC.


Затова вместо да демонстрират престижна чанта или автомобил, което може да изглежда твърде забележимо, потребителите в САЩ показват своето „благосъстояние“ по време на локдауните по друг начин. „Здравето и жизнеността са новият лукс. Всякакви символи или сигнали за това са напълно допустими“, каза Миранда Сана, основател и изпълнителен директор на консултантската фирма Spark Ideas.


Фирмата проведе проучвания с луксозни купувачи в градове в САЩ, както и в Шанхай. За да се класират, участниците трябвало да са похарчили поне 2000 долара за един артикул през последните 12 месеца, което разкри популярността на фитнес уреди от висок клас.


Времето със семейството също се разглежда като източник на радост от участниците в проучването. „Определено не става дума за показване на придобивания. Истинската привилегия е да бъдеш с други, да си заобиколен от близки хора. Да можеш да прекараш време с деца и семейство, което преди това не е било налице“, заяви Сана.


Повторното отваряне на магазините също е причина много потребители да променят навиците си на купуване. В Шанхай, например, извършването на проверка на температурата и носенето на маска на лицето определено не помагат на изживяването да разглеждаш луксозен бутик.


Стоките, които са готови да се справят добре след пандемията, са тези, които биха могли да бъдат наречени „тих лукс“, според Ребека Робинс, главен служител за обучение и култура в консултантската Interbrand Group.


Вече наблюдаваме възраждането на тихия лукс и подценяване, както се вижда от по-безвременната естетика на марки като Hermès, Prada и Bottega Veneta“, каза тя. „Но дори по време на пандемията желанието на хората за висша мода невинаги е било заглушено, отбеляза Робинс. Когато Nike си сътрудничи с луксозния лейбъл Dior за пускането на кецовете Air Jordan 1 OG, повече от 5 милиона души са се регистрирали за шанса да купят чифт миналия месец.


И може да има по-добри новини занапред. Потребителите вероятно ще се върнат по-бързо към плащането на пълната цена за по-луксозните стоки, както направиха след финансовата криза през 2008 г., като през 2021 г. се очаква положителен ръст от 1% до 4%, сочи докладът на McKinsey. И докато някои потребители могат да имат око за устойчивостта, купувайки „по-малко, по-добри неща“, то други ще разхищават.

Още по темата във

facebook