Русия остана без швейцарски часовници и луксозни бижута

Русия остана без швейцарски часовници и луксозни бижута Снимка: swissinfo.ch

За мнозинa това може да звучи като „бял кахър”, но последствията за руския социален, културен и спортен живот в действителност са мащабни.

През последните десетилетия Москва се нареди сред най-скъпите градове в света, предлагайки всякакви луксозни стоки. От навлизането на Swatch Group през 2006 г. и Richemont през 2007, миналата година руският пазар на швейцарски часовници се нареди на 17-а позиция в света, сочи годишният доклад на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия. Същевременно, платформата за потребителски данни Statista отреди на Rolex 25% от руския пазар на луксозни часовници и бижута, пише swissinfo.ch.   

Анализаторите на Morgan Stanley изчисляват, че руските продажби на Richemont, Swatch и други швейцарски производители на часовници представляват само 2% - 3% от общия им оборот, но въпреки това през последните години луксозните швейцарски марки се превърнаха в значим фактор за културния и спортен живот в страната.

Но всичко това приключи на 24 февруари. Swatch Group (Swatch, Omega, Longines, Tissot, Breguet), Richemont (Cartier, Van Cleef & Arpels, Vacheron Constantin, Montblanc, Panerai) и Rolex спряха продажбите си в Русия, бутиците им затвориха един след друг, а търговците рязко вдигнаха цените на наличните луксозни марки. В резултат износът на швейцарски часовници за Русия намаля с 95,6%, а руският им пазар практически изчезна. 

Изчезна съответно и подкрепата за културни проекти, спортни събития и социални дейности – инициативи, чрез които най-вече се рекламира класическият швейцарски бизнес. Audemars Piguet вече няма да поддържа Болшой театър, а Rolex вече няма да бъде официален хронометрист на Grand Prix на Formula 1, която традиционно се провеждаше в Сочи през септември. 

След 14 последователни години изчезват и великолепните класически автомобилни ралита, организирани от марката Chopard. Няма да има спонсорства за музейни изложби, няма да има пищни партита с изискана културна програма, в Русия няма да идват висши представители на световноизвестните швейцарски марки и съответно, руски известни личности няма да бъдат техни лица. 

С края на рекламната дейност на швейцарските часовници и луксозни аксесоари, ще изчезнат и редица по-малки културни и благотворителни проекти. Ще изчезне и руската „часовникарска” журналистика, която е на високо ниво, а руски журналисти често бяха канени да журират международни конкурси в бранша. 

Голяма  печеливша част от бизнеса на руските рекламни и PR агенции също ще изчезне, отнасяйки със себе си и високите стандарти на рекламния пазар, който обслужва швейцарската луксозна индустрия. По всичко изглежда, че пазарът на лукса в Русия ще върви по часовници, които отмерват времето назад.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: