Милиарди пъти по-силно от слънчевото: астрономи откриха най-силното магнитно поле Снимка: NASA

И неговият притежател е неутронна звезда

Астрономи измериха най-силното магнитно поле, открито някога във Вселената. Тази "чест" се падна на мощна неутронна звезда, чието магнитно поле на повърхността й е повече от 1,6 милиарда тесла.

За това съобщава New Atlas.

Новият рекордьор е бинарна (двойна) звездна система, известна като Swift J0243.6+6124, намираща се в нашата родна галактика. Тази двойка се състои от неутронна звезда, която изсмуква газ от своята звезда-партньор, образувайки около нея диск от материя.

Плазмата в този диск пада по протежение на магнитните линии върху повърхността на неутронната звезда, която излъчва огромни снопове рентгенови лъчи. И тази звезда е особено ярка. Дълго време се смяташе, че тази яркост корелира с по-силно магнитно поле, но досега не бяха провеждани никакви директни измервания на магнитното поле на свръхяркия рентгеновски пулсар.

Използвайки китайския рентгенов астрономически спътник Insight-HXMT, изследователите приложиха метод за изчисляване на магнитното поле на Swift J0243.6+6124 и установиха, че то възлиза на невероятните 1,6 милиарда тесла.

Това е най-мощното магнитно поле, открито някога във Вселената. За сравнение, най-силното магнитно поле, създадено някога на Земята, е 1200 тесла, а магнитното поле на слънчевите петна е равно на скромните 0,3 тесла.