Учени за пръв път видяха раждането на най-ранните галактики във Вселената

Благодарение на най-новите телескопи

С помощта на космическия телескоп "Джеймс Уеб" изследователи от Университета в Копенхаген направиха революционно откритие, наблюдавайки формирането на трите най-ранни галактики на Вселената. Тези галактики, образувани преди повече от 13 милиарда години, дават важна представа за ранната Вселена и са подробно описани в списание Science.

Екип от Института "Нилс Бор" наблюдава раждането на тези галактики, датирани от преди 13,3 до 13,4 милиарда години. Това откритие бележи първия случай, когато астрономите виждат галактиките на етапа на тяхното формиране. По-рано телескопът "Джеймс Уеб" показваше ранните галактики в по-късните етапи на еволюцията им.

Доцент Каспър Елм Хайнц, който ръководи изследването, обяснява, че тези галактики са се образували около 400 до 600 милиона години след Големия взрив, в епоха, когато енергията и светлината на първите галактики започват да се разпръскват във водородния газ, запълващ ранната Вселена.

Изследователският екип използва инфрачервените възможности на телескопа, за да открие голямо количество водороден газ, имащ решаващо значение за формирането на звездите и галактиките. Това е най-отдалеченото наблюдение на такъв газ, хвърлящо светлина върху зараждането на Вселената.

Това откритие не само добавя важен фрагмент към пъзела на нашия космически произход, но и отваря нови възможности за изучаване на формирането на първите структури на Вселената, отбелязват изследователите.