Целта всъщност не е да премахнете стреса

Целта всъщност не е да премахнете стреса Снимка: psychologicalhealthcare.com

В книгата си „Зона на контрол“ бивш пилот на изтребител споделя опита си за работа в напрегната и конкурентна среда

Като една от първите жени летци на изтребители F-14 Tomcat във ВМС на САЩ, Кари Д. Лоренц добре знае, че непоследователните действия в динамична среда може да доведат до катастрофални резултати. В новата си книга, излязла през юни тази година, тя разказва за своя стратегически опит във флота, за да помогне на бизнес лидери да подобрят резултатите си в съвременната конкурентна бизнес среда, да могат да адаптират стратегиите си в напрегнати условия, да намалят грешките и да преодолеят пречките по пътя си. 

Автор на редица бестселъри за „науката на успеха”, успешен ръководител на собствения си бизнес и майка на четири деца, Кари Лоренц вдъхновява хората да преодолеят несигурността, натиска и несгодите. Тя презентира книгата си в най-големите американски медии, включително и във Forbs. Ето някои от съветите ѝ, раказани от първо лице.

В работата си с ръководители и мениджъри в различни индустрии често чувам истории за хора, които са на ръба на срива от изтощение, плюс екстремен, хроничен стрес. Обикновено те смятат, че решението е в премахването на стреса. Разбирам напълно нуждата им да избегнат пренатоварването, но елиминирането на стреса не трябва да бъде целта. Стресът винаги ще бъде там, ако се стремите да постигнете повече, като работите на границите на възможностите си. Ключът е да разберете до къде се простира вашият контрол в ситуации, които са предизвикателство за умението ви да се справяте със стреса. 

Като пилот-изтребител, напрежението и стреса бяха мои неизменни спътници. По време на обучението си курсантите учтиво наричахме училището за офицери за авиацията (AOCS) в Пенсакола, Флорида „тенджера под налягане“. В крайна сметка, само шепа от тези, които успяват да го завършат, печелят ценните златни крила на морски пилоти. И още по-малък процент от тях стават пилоти на изтребители на самолетоносачи. Едни от успелите възпитаници на AOCS са легендите Нийл Армстронг, Бъз Олдрин и Джон Маккейн.

Нашите инструктори имаха задачата да открият кой може да се справи и кой не. Опитваха се да ни сломят, както физически, така и психологически. Откриваха слабите ни точки и им въздействаха с цялата си сила – защото имаха само шестнадесет седмици, за да ни обучат и да открият онези офицери, които са готови да ръководят успешно военната авиация, при физическия и психически стрес на предизвикателствата, пред които със сигурност щяхме да се изправим.

Control - by Scott Monty - Timeless & Timely
Кари Лоренц, снимка - timelesstimely.com

Строгост, внимание към детайлите, неумолими темпове и редовна равносметка - това трябваше да постигнем и да прилагаме при извънредно трудни обстоятелства. Обучението ни имаше за цел да развие инстинктите и дисциплината, да ни научи да обръщаме внимание на детайлите при екстремни обстоятелства и да разчитаме на работата в екип, в атмосфера на доверие и взаимна подкрепа. Фокусирайки се върху индивидуалните и колективни качества, нашето обучение всъщност тестваше способността ни да избегнем възможен срив, но също така развиваше и капацитета ни в тази посока.

Много хора днес правят всичко по силите си, за да избегнат или смекчат хроничния стрес: спортуват, ядат много плодове и зеленчуци, тренират вниманието си, мислят положително, медитират. Но в крайна сметка, така създадените навици при мнозина не работят. Ето защо искам да докажа, че трябва да се научим да поемаме ударите и да използваме адреналина си, за да противодействаме на стреса. Първите стъпки са:

  • Съсредоточете се върху това, което можете да контролирате: вместо да се сринете или да изключите, вижте какво е по силите ви да контролирате и поемете отговорността за тези неща - това е вашата зона на контрол.
  • Възползвайте се от възможността да се учите: негативният поглед върху стреса може да има пагубни последици. Анализирайте какво се случва и използвайте наученото в резултат на стреса като възможност да бъдете по-строги и по-устойчиви.

 

Ако можете да направите тези две неща, имате попадение! Да се научите да поемате ударите, да впрегнете адреналина си да работи в зоната ви на контрол – това е първото, което ще ви помогне да противодействате на стреса и да изградите у себе си нова степен на издържливост.

 

Още по темата във

facebook