Коронавирусът може да прониква в клетките по неизвестни досега пътища

Коронавирусът може да прониква в клетките по неизвестни досега пътища Снимка: pixabay

Всички съвременни терапии и ваксини срещу COVID-19 са разработени, като се отчита само един механизъм за проникване на вируса в клетката - чрез рецептора ACE2

Оказва се, че патогенът има и друг път за заразяване.

Тези микроорганизми непрекъснато се променят, но обикновено мутациите само поддържат ключовия път на свързване с човешката клетка. Учените са открили алтернативен път, по който SARS-CoV-2 е в състояние да проникне в клетките.

Вирусите постоянно мутират, придобивайки способността да заобикалят създадените за тях „капани", като ваксини или специални препарати. Първоначално SARS-CoV-2 се свързва с човешките клетки само чрез ACE2 рецептора, но след като този път е бил частично блокиран с помощта на различни лекарства и ваксини, новите щамове на коронавирус придобиха способността да заразяват клетката по различен начин.

Тази мутация се е случила на едно от местата в генома, което се променя значително с циркулирането на вируса в човешката популация. В повечето случаи алтернативните рецептори и свързващите фактори просто усилват ACE2-зависимия вход. Но в този случай учените са открили алтернативен начин за заразяване на белодробни клетки на човека.

Биолози показаха, че вирусът е придобил тази способност чрез мутация, но механизмът на появата му все още е неизвестен.

Първоначално изследователите взели проба от вируса от човек във Вашингтон с COVID-19 и го култивирали в лаборатория. Докато еволюира в лабораторни условия, микроорганизмът придобил мутация, която променя една аминокиселина в позиция 484 в S-протеина на вируса. SARS-CoV-2 използва този протеин, за да се свърже с ACE2 и позиция 484 е гореща точка за мутации.

Различни мутации в една и съща позиция са открити във вирусни щамове, получени от хора и мишки, както и в проби, отглеждани в лаборатория.

Някои от мутациите, открити в проби от „човешки" вирус, са идентични с тези, които биолозите са открили в лабораторията. Резултатите от работата също така показват, че антителата, произведени от организма срещу алфа и бета щамовете на SARS-CoV-2, са ефективни и срещу вируси с нова мутация.

Статията е публикувана в списание Cell Reports.