Плащанията се забавят и спират заради страх от бъдещето

Плащанията се забавят и спират заради страх от бъдещето Снимка: pixabay.com

Ако имате дългове и сте в затруднено положение, предоговаряйте, не отлагайте проблема, съветват от колекторските агенции.

Задълбочаването на кризата COVID-19 забавя плащанията по финансови задължения, стана ясно преди дни от данни на фирма за събиране на вземания. През ноември делът на хората, които не могат да обслужват дълговете си, е нараснал над два пъти в сравнение с февруари.

Има пряка връзка между епидемиологичната обстановка и готовността ни да плащаме, каза пред БНР Райна Миткова–Тодорова, председател на Асоциацията на колекторските агенции. Факторът е най-вече психологически и е свързан със страх от бъдещето, поясни тя. 

Тънката линия, която намирам, е не толкова икономическа – не отричам, че такъв фактор съществува, но по-скоро психологическа. Голяма част от потребителите са изключително притеснени за бъдещето си – дали ще имат работа, дали ще имат финансовите възможности, на които са се радвали досега, и предпочитат до голяма степен да поспестят и потреблението си, а и от някои от сметките. „Бели пари за черни дни“ – ние си имаме тази поговорка и в такива извънредни, трудни времена това важи особено много. Българите обичаме да спестим някой лев.“

Безработицата остава на едни много ниски, много добри нива. Хората все още имат работа, с изключение на най-ударените индустрии, посочи Райна Миткова–Тодорова. „Тоест паралели с предходната криза – 2009-2010 г., поне по това не могат да бъдат направени.“ 

Кризата има отражение върху определени индустрии, не се забелязва това да се случва на географски принцип, отбеляза тя.

От колекторските фирми съветват потребителите да правят дори минимални плащания, но да не спират да обслужват задълженията си. Има гъвкави схеми, отстъпки и инструменти за договаряне с кредиторите за разсрочване на вземанията, за получаване на гратисен период, припомни Райна Миткова–Тодорова. 

Ако длъжник е в затруднено положение и не може да изплаща задълженията си, най-добре е да обсъди това със своя кредитор, препоръчва тя. „Да предоговорим, да постигнем по-добри условия. Това е възможно. Ние проявяваме и гъвкавост, и толерантност за тези случаи, защото искаме да постигнем добро решение и за двете страни.“

Последните месеци съвсем ярко показаха, че като потребители вече сме много предпазливи дали ще ползваме някой финансов продукт. Предпочитаме много повече да живеем със собствени средства, отколкото назаем, коментира Райна Тодорова. 

Ключово е от тази криза да излезем не със страха, а със съзнанието, че когато разчитаме разумно финансите си, кризата няма как да ни уплаши, подчерта още Райна Миткова–Тодорова.  

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: