Един от хората зад Tesla направи електрическите коли по-евтини

Един от хората зад Tesla направи електрическите коли по-евтини

Почти всеки ден стари iPhone и други електроники идват в огромни количества в склад в Карсън Сити, Невада. Там работниците ги отварят, изваждат батериите и ги използват като суровини.

За Джей Би Стробъледин от хората зад Tesla Inc., това е ключът към еволюцията на електрическитеавтомобили, който ще ги направи достатъчно достъпни за всички.

Г-н Стробъл, дългогодишен главен технологичен директор на Tesla, е пионер в дизайна на литиево-йонните акумулаторни батерии. Точно той е помогнал на компанията да достигне най-високата оценка в автомобилната индустрия в Силициевата долина. Откакто напуска Tesla преди година, Стробъл се опитва да реши проблема, създаден от този успех - откъде да се намери това огромно количество никел, кобалт и литий, които са нужни за направата на батериите на колите на Tesla и увеличаващия се брой конкуренти.

Извличането на тези материали от природата е скъпо и трудно, а производството – бавно. Компанията на Стробъл, Redwood Materials, основана през 2017 г., когато все още работи в Tesla, използва друг подход. Целта й е да създаде най-голямата операция за рециклиране на автомобилни батерии в света. Стремежът й е да работи с цялата автомобилна индустрия, като разработва процеси за рециклиране, които работят за всеки дизайн на батерии и автомобили.

Цената на батериите отдавна е най-голямата пречка електрическите автомобили да станат достъпни за масите. Стробъл казва, че 50% до 75% от нея сега се дължи на суровините, където той вижда потенциал за рециклиране за намаляваненаразходите. В резултат на това електрическите превозни средства все още са по-скъпи в сравнение с автомобилите с газови двигатели.

„От много време целият пазар е бил продиктуван от цената на суровините на тези метали - каза Стробъл в първото си задълбочено интервю за новото си начинание. - Това е шанс да се промени цялото уравнение и да реализираме икономии на материалните разходи.“

Все още не е ясно точно какъв пазар ще има за рециклирани батерии на коли и кой ще бъде конкуренцията. Възможно е да е асортимент от рециклиращи компанииминни такива и стартъпи. Малцина са готови да направят огромнитеинвестиции, необходими за машините и инструментите за такава работа.

Тази работа е от огромно значение, казва Стробъл, ако индустрията продължи да увеличава производството на електрически коли със скоростта, с която искат компаниите. Регулаторният натиск за намаляване на емисиите и падането на цените на батериите накараха почти всеки голям производител на автомобили да включи електрически превозни средства в продуктовата си гама. Очаква се това да доведе до нарастване на глобалното търсене на литиево-йонни батерии през следващите пет години до почти 800 гигаватчаса от 177 гигаватчаса през миналата година.

За щастие, връщането на използвани батерии се увеличава. Очаква се половин милион електрически превозни средства да бъдат върнати за скрап през 2025 г., казва Мария Келехер, инженер, специализиращ в рециклиране и възобновяема енергия. Тази цифра трябва да скочи на повече от милион през 2030 г., според нея.

Стробъл вече е спечелил някои големи инвеститори. В първия си кръг за набиране на средства през тази година той събра около $40 милиона. Водещи инвеститори са Capricorn Investment Group и Breakthrough Energy Ventures, екологичен инвестиционен фонд, който включва основателя на Amazon.com Inc. Джеф Безос и съоснователя на Microsoft Corp. Бил Гейтс

 

Последвайте ни в ТЕЛЕГРАМ

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: