
Светла Вангелова: Благодарността и обичта в очите на децата ме правят щастлива
- Интервюта
- Автор:

Светла Вангелова е на 51 г., омъжена, с две деца. Родена е в гр. Видин, от 29 години живее в гр. Вършец. Завършила е висше образование с магистърска степен в ЮЗУ "Неофит Рилски", специалност предучилищна педагогика и допълнителна квалификация по начална училищна педагогика в СУ "Св. Климент Охридски". Има 29 години трудов стаж, от които 6 години като учител и 23 - като директор на НУ "Васил Левски" в град Вършец, обл. Монтана.
- Трудно ли се работи в училище със 100% ромски ученици? По какво се отличава такова училище от училищата с мултикултурна среда, какви са предизвикателствата?
- Не, дори съм благодарна на съдбата, че имах възможността да бъда учител на деца от ромския етнос, а по-късно и да ръководя училище, в което се обучават 100% ромски ученици.
И тъй като училището е начално, с подготвителни предучилищни групи към него, децата, които обучаваме, са на възраст от 5 до 10 г., т.е. те са в онази детска възраст, в която детското възприятие е най-истинско, неподправено и емоционално. Благодарността и обичта, която виждам всеки ден в очите на децата всяка сутрин, ме зареждат с положителна енергия, която е може би разковничето да продължа да се боря за добруването и обучението им. Щастлива съм, когато виждам нашите четвъртокласници-абитуриенти да продължават своето образование в по-горна степен.
В нашето училище децата и учениците са изцяло от ромски произход, което означава, че имат равен старт за постъпване в І-ви клас , имат сходни интереси и почти еднакви условия на живот. Това улеснява работата с тях и не създава онези междуетнически проблеми, породени от различния социален и икономически статус на семействата.

- В обществото битува мнението, че в интеграцията на ромите се наливат много пари, че се финансират много проекти, че едва ли не към ромските училища текат като пълноводен поток бюджетни средства и средства от НПО, от Международни фондации? Като гледам двора и интериора на училището, много „български“ училища биха ви завидели.
- Визията на училището и материално-техническата база, която виждате, когато влезете още през портала, са изцяло изградени и осъществени единствено и само със средства от бюджета на училището. Поддръжката и на най-малкия детайл - от засаденото цвете в двора до оборудвания компютърен кабинет, е дело на помощния персонал, който работи неуморно, но и изисква от децата опазване и грижа за всяко сътворено кътче, за да може повече поколения и випуски да го ползват и надграждат.
Голяма част от цветните алеи в двора на училището са дело и на самите ученици, като борче или храст, засадени от завършващ випуск или от деца, участващи в клуб за дейности по интереси.Това създава отговорност у самите тях да се грижат и същевременно да опазват училищното имущество. По думите на много от тях, в нашето училище те се чувстват като у дома си. И може би затова от години при нас не е имало случаи на инциденти с вандалски прояви.
Проектите, по които работим, са основно даващи възможност за допълнителна работа с изоставащи ученици, по-добро усвояване на българският език, който за тях не е майчин, работа с родителската общност. Средства от международни фондации и НПО на училището не са предоставяни под никаква форма, освен техника, която МОН периодично дарява на всички образователни институции. Не малък е приносът и на педагогическият персонал, който е в основата на предоставяне на идеи и тяхното реализиране. В случая, аз като ръководител одобрявам всяко предложение на учител, който има желание да закупи или подобри нещо, което ще е в полза на учебно-възпитателния процес, и ще бъде причина да привлечем и задържим децата в училище.

- В началото на учебната година МОН поиска да се потърсят всички незаписани ученици и такива, застрашени от отпадане от училище. Откриха ли екипите за приобщаващо образование деца от ромския квартал, незаписали се и непосещаващи ромското училище?
- Децата и учениците, обучаващи се в нашето училище и подлежащи на обхват на територията на кв. Изток в град Вършец, са максимално обхванати и задържани в училище. От години нямаме отпаднали ученици от образователната система, или поне до ІV клас. Това се дължи предимно на работата на самите класни ръководители, които още в началото на всяка учебна година обхождат семействата и домовете на своите ученици, и създават условия за постоянна комуникация и информираност дори при най- малкото отсъствие на дете от училище.
Имаме въведени правила и дневен режим, които се спазват от родителите за довеждане и прибиране от училище. Осигурено е максимално присъствие в учебните занятия, като отсъствията са ограничени единствено по уважителни причини поради заболяване, удостоверени с медицинска бележка от лекар. Средната пълняемост на осемте паралелки І – ІV клас и четирите подготвителни групи 5 и 6-годишни е 20 деца. Екипите за приобщаващо образование отчитат единствено ученици, заминали в чужбина със своите родители, но при нас тази бройка е доста малка, около 2-3% за учебна година.
- Държавата все още е с ограничени механизми за задържане на застрашените от отпадане деца в училище - на родителите се съставят актове за административно нарушение от общините, но знаем, че те са с нулева събираемост на глобите. Какво лично Вие като директор и екипът Ви правите, за да мотивирате редовното посещение в училище?
- Осигурили сме закуска и топъл обяд в училищния стол с изцяло бюджетни средства, т. е. храним безплатно децата. Участваме и в Националните програми на МОН „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, създали сме много добри условия за провеждане на нормален учебен процес,включваме децата и учениците в извънкласни дейности и проекти, за да ги привличаме и задържаме в училище. Работим с родителите и ги консултираме. Закупихме раници за всички първокласници с най-необходимите консумативи за началото на учебната година.
- Към училището ви от много години функционира и детска градина за деца от предучилищна възраст. Разкажете нещо повече за нея.
- Още от самото преименуване на училището в начално, към него е била открита и детска градина за деца на 3,4,5 и 6 години, където присъствието на децата е било по желание на родителите, но с годините вече обхващаме максимално подлежащите на задължително обучение, т. е. на възраст 5 и 6 г., като тяхната подготовката е полудневна и престоят им в градината е основно възпитателен.
Те се учат основно да овладяват българския език, да създават навици и да се социализират. С ромски деца, преминали и двете степени на предучилищно образование, в първи клас се работи много по-лесно. Приемствеността при нас от детската градина към училище е много добра и се осъществява чрез плавен преход, тъй като екипът от детски и начални учители е под шапката на една образователна институция. Осъществява се добро сътрудничество, взаимопомощ и обмяна на опит и информация. Сградата на детската градина е в близост до училищната сграда, а храненето на децата и учениците се извършва в общ училищен стол. В самата градина са осигурени необходимите техника и нагледни средства, а дворните пространства, цветни алеи и площадки за игра са много добре поддържани и във вид, отговарящ на изискванията за предучилищно заведение.

- С какво коронавирусната пандемия промени живота в училище? В обучение в онлайн среда как се справиха децата от ромския квартал, като знаем, че повечето от тях нямат вкъщи компютри?
- С помощта на самите учители и голяма част от родителите, учениците не са прекъсвали учебния процес, въпреки че не разполагат с техника и интернет. Образователният процес се провеждаше асинхронно, чрез предоставяне на материали на хартиен носител, социални мрежи и телефони.
- За какво не ви достига бюджетът на училището? Той е делегиран от държавата и е определен от единните разходни стандарти за всеки ученик, но все пак за какво си мечтаете като директор, какво бихте искали да имате още в училището?
- Добре управляваният и разходван бюджет би трябвало да е достатъчен за всяко едно училище, за тази цел директорът трябва да е и добър финансов мениджър. При нас за това добро управление говори материално-техническата база, която постоянно обновяваме, ремонтните дейности, които се извършват ежегодно, поетапното увеличение на заплатите на персонала и въведените с вътрешните ни правила допълнителни плащания по Колективния трудов договор и наредби. Фактът, че в нашето училище няма текучество на педагогически и непедагогически персонали не са извършвани съкращения в последните 20 години, говори за достатъчен бюджет и добро финансово състояние на училището.
Но винаги има какво да се желае. Вече сме спечелили проект на МОН за изграждане на още една училищна сграда в двора на училището ,с цел преминаване на едносменен режим на обучение за всички ученици. Поради малкия капацитет на училищната сграда, до сега обучението се осъществява до обяд за четири паралелки І и ІІ клас и след обяд за останалите четири паралелки в ІІІ и ІV клас. Имам и една отдавнашна мечта - да изградим физкултурен салон, тъй като не разполагаме с такъв, но се надяваме на подкрепа и съдействие и от общината.
- Имате ли куриозен или забавен случай в работата, знаем, че ромите са колоритни и свободолюбиви хора, волни души, а спазват и културните си традиции.
- Всеки ден, прекаран в училището с децата, е колоритен по своему . Постоянно се случват интересни и запомнящи се моменти.
- До колко са свободни сега учителите да взимат самостоятелни решения?
- На учителите е предоставена възможността сами да решават как ще провеждат учебен процес, стига той да отговаря на изискванията на нормативната уредба. Естествено, днес чрез електронни уроци, презентации и добре подбран учебен материал, се осигурява по-нагледно и лесно усвоимо обучение. Интернет предизвикателствата дават широк спектър за допълнително предоставяне на информация и разширяване кръгозора на децата.
На съвременните учители е дадена възможност да се развиват, да получават допълнителна квалификация, да усъвършенстват знанията си и да ги предават на поколенията. Това, което се случва в нашето училище, е с една основна цел: да възпитаваме, образоваме и защитаваме децата, независимо от техния етнос, като им даваме свобода и сигурност да следват пътя си и да им предоставяме еднакви възможности за достоен живот и развитие. А като екип вярваме, че сме създали място, където учениците ни да учат пълноценно, за да могат да градят и по-добро бъдеще за самите тях.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
