От колелото до волана

От колелото до волана Снимка: autocarindia.com

Новата книга „Кратка история на движението: от колелото, до колата и това, което следва“, издание на Bloomsbury, прави грандиозно пътуване през историята на автомобилизма

Изобретени през последните 20 години на XIX век, днес автомобилите са незаменима част от ежедневието на човечеството. Как се стигна дотук – това е темата на книгата, а express.co.uk разкрива някои изненадващи факти от нея.

Любим курорт на богатите римски граждани през I век сл. Хр., Помпей първи въвежда обиколни маршрути и система от еднопосочни улици, за да се справи с наплива от колесници и каруци на прииждащите в града летовници – правила на пътното планиране, които използваме и днес със същата цел. 

Първият светофар е инсталиран на Уестминстърския мост в Лондон през 1868 г. Разполагал с комплект семафорни рамена, монтирани на висок стълб, задвижвани от полицай. Вдигнато рамо – стоп за каретите, за да могат пешеходците да преминат. Спуснато рамо – знак за последните да се движат с повишено внимание, за да не попаднат под колелата (или копитата) на превозните средства. 

За да се вижда и през нощта, съоръжението било снабдено с цветни газени лампи - червена за „стоп“ и зелена за „внимание“, цветовете, които вече се използвали в железопътна сигнализация. По-малко от месец след инсталирането на лампите обаче, „светофарът” избухнал заради изтичане на газ и ранил полицая, който движел „автомата”, затова скоро първият светофар бил премахнат. 

Често се смята, че червеният цвят на светофара символизира кръв, но обяснението не е толкова кръвожадно. Червено стъкло било използвано най-напред през 1806 г. за един новопостроен морски фар, за да бъде различаван от друг фар наблизо. Оказало се, че червеното стъкло е най-прозрачно и се вижда най-ярко, така че избрали този цвят за новия фар. Постепенно червената светлина се вписала в ежедневието като предупреждение – най-напред в корабоплаването, а по-късно и в железниците. Те първи започва да използват зеленото като сгинал „Продължете с повишено вниманиие”, а бялата светлина за знак, че всичко е нред, т.е.”Тръгвайте”. 

Но се случвало белите лампи да отразят някакъв близък цвят наоколо, и сигналът ставал неясен, така че в края на XIX век белите сигнални лампи постепенно били заменени от зелени, вече като сигнал „Тръгвай!”. Така останало и при въвеждането на електрическите светофари през 1914 г. – червено – спри, зелено – тръгвй... с изключение на Япония, където зеленото на светофарите понякога синее доста видимо, тъй като според японските разпоредби, цветът на светофарите трябва да е „ao“ - дума, която означава широка гама от цветове, вкл. нюансите на синьо-зеленото.

Първото пътуване с автомобил датира от 1888 г. и зад кормилото е жена! Една августовска сутрин, Берта Бенц и двамата й синове-тийнейджъри, тайно се качили в една от колите-прототипи, разработени от съпруга ѝ Карл. Без да му разкрива намеренията си, Берта пропътувала 65 мили до дома на майка си, като по пътя си купувала бензин от аптеките, където по онова време се продавало горивото като почистващ продукт. По стръмнините се наложило да бутат колата, а водачката деблокирала бензинопровода, като го пробола с игла и запушила един пропускащ вентил с жартиера си. Но все пак, след няколко дни малкият екип се завърнал успешно в дома си. 

Това окуражило Карл Бенц да продължи с популяризирането на своето изобретение, първият модерен автомобил.

Последвайте ни в ТЕЛЕГРАМ

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: