Модификация на РНК създава култури с 50% по-високи добиви

Модификация на РНК създава култури с 50% по-високи добиви Снимка: enn.com

Изследванията, проведени от международен научен екип, обещават и повишена устойчивост на растенията пред различни фактори

Това обяви група учени от Чикагския университет, Пекинския университет и Университета в Гуйджоу. Първоначалните им изследвания показват, че добавянето на ген, кодиращ протеини, при полеви тестове е довел до 50% увеличаване на добивите при ориз и картофи. Растенията са израсли значително по-силни, с по-дълги коренови системи и по-добра поносимост при стрес тестове. Анализите са показали и по-висока скорост на фотосинтезата. Според учените модификацията е много проста, прави се лесно и до момента е „проработила” при всички растения, подложени на експеримента, съобщава enn.com.

Изследователите, а и други водещи експерти, виждат голям потенциал в научното откритие, особено в условията на климатичните промени и други тежки въздействия върху растителните системи по света.

„Разчитаме на растенията за много, много неща - всичко, от дървесина, храни и лекарства, до цветя и масла - и нашето изследване предлага един потенциално успешен начин да увеличим запасите и добивите. Освен това разработката ни обещава нови възможности за подобряване на екосистемите, особено предвид глобалното затопляне“, казва един от водещите учени, Чуанг Хе, който е професор по химия, биохимия и молекулярна биология.

„Това е много вълнуваща технология, която би могла да помогне за решаването на проблемите с бедността и продоволствената несигурност в световен мащаб“, смята Майкъл Кремер, професор по икономика в Чикагския университет и носител на Нобелова награда за работата си по облекчаване на глобалната бедност.

В продължение на десетилетия учените работят за развитието на растениевъдството в условията на все по-нестабилния климат и нарастващото потребление, съпътстващо увеличаването на населението на света. Но разработките им обикновено са сложни и често водят само до допълнителни промени.

Преди десет години се смяташе, че молекулата на РНК просто разчита кодираните в ДНК планове за протеини и ги създава. Но през 2011 г. беше открита една цяла нова област на действието на РНК. Оказва се, че всъщност самата РНК може да регулира в кои части от схемата, заложена в ДНК, да се изрази. Начинът, по който подхожда новото откритие, всъщност означава, че учените са успели да проучат и използват този процес, който открива невероятни хоризонти пред науката.

„Може би бихме могли да проектираме треви, издръжливи на суша за застрашените райони. Може би бихме могли да научим едно дърво в Средния запад да развива по-дълги корени, така че да е по-устойчиво при бури и екстремни климатични условия. Има толкова много потенциални приложения", смята проф. Чуанг Хе, който е и съосновател на биотехнологична компания, разработваща нови противоракови лекарства на базата на РНК модифициращи протеини.

Потенциалът на откритието действително е огромен и далеч не засяга само растителния свят. Много учени по света отдавна се опитват да вникнат в производството на протеини, тъй като то засяга основни процеси в живите организми. Една от най-привлекателните посоки за по-нататъшни изследвания е зараждането на различните заболявания с техните специфични протеини – аспект, който действително ще направи обрат в медицината и ще разкрие нови възможности за здравето на хората.