
Златно време за електрическите велосипеди
- Транспорт и комуникации
- Текст:

Това е предизвикателство за производителите на традиционни велосипеди, чиито продажби остават далеч зад резултатите на електрическата им версия и е сериозен повод за преосмисляне на велопроизводството в синхрон с последните иновации.
Така или иначе, фактът си е факт - стотици хиляди хора в цял свят се обръщат към електрическите велосипеди, за да съчетаят ежедневния си транспорт със здравословната практика на колоезденето, дори в тежкия период на ковид кризата.
Всъщност, ако пандемията допринесе за нещо, то това е именно интересът към електрическия велосипед – хората видяха в него възможност за бързо и безопасно придвижване по пътищата, освободени от автомобилите по време на локдауните, плюс гарантирано естествено спазване на препоръчителната дистанция.
Всичко това налага решаването на три проблема: велоинфраструктурата, цените и неясните регламенти, които за момента се люшкат между редица национални и международни правила, често противоречащи си едно на друго.
В САЩ индустрията разделя електровелосипедите на три категории. Клас 1 са оборудвани с двигател, който подпомага движението само ако въртите педалите, и се изключва, щом наберете скорост от 20 км/час. Клас 2 са оборудвани с електрически дросел, който може да се използва непрекъснато, а клас 3 са версия на клас 1, но техният двигател изключва при 45 км/ч.
Системата за класификация обаче не е много ясна и дори самите колоездачи често не знаят какъв точно велосипед карат. Има и четвърти клас електровелосипеди – любителите на колоезденето, обединени в редица клубове, се надпреварват да създават собствени версии, купуват си различни части по интернет и се сдобиват с уникални модели с индивидуални спецификации – факт, който на свой ред не допринася за установяването на ясни регламенти.
В САЩ Националната служба за парковете не се съобразява с класификацията на производителите и смята, че из парковете могат да се движат електрически велосипеди от всякакъв клас, наред с традиционните, при условие че мощността на двигателите им е не повече от 750 W. В ЕС и Обединеното кралство „електрифицираните” колоездачи не могат да ползват двигатели с мощност над 250 W, които освен това се включват само ако въртите педалите.
Мнозина са разочаровани от тези ограничения. Според EV Powered, британска компания, която следи и анализира електрическите превозни средства, принципът на електровелосипедите е да улеснят хората да пътуват на по-далечни разстояния по екологичен начин. Често те инвестират много пари в покупката на електрически велосипед (цените варират от $ 1000 до $ 6000), а в крайна сметка не могат да го използват в пълния му потенциал заради различни тълкувания на законите.
Bosch eBike Systems Americas също смятат, че правилата са объркващи, дори се опасяват от конфликт между потребители и производители.

Въпреки това обаче, интересът към екологичните електрически велосипеди продължава да расте при невиждан от години обществен ентусиазъм, особено с появата на товарните и сгъваемите версии.
Европа също не изостава - прогнозата е, че до 2030 г. годишно на Стария континент ще се купуват два пъти повече велосипеди, отколкото коли, като сегментът на електробайковете все по-масивно измества традиционните колела.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
