Определена е причината за тежкия постковиден синдром

Определена е причината за тежкия постковиден синдром Снимка: lenta.ru

Учени от САЩ свързват постковидния синдром с биологичните аномалии

Учени от Университета Джон Хопкинс в САЩ идентифицираха биологичните причини за постковидния синдром, който прилича на синдрома на хроничната умора. Те са открили при пациентите биологични аномалии, свързани с неврологични симптоми. Това се съобщава в статия, публикувана в списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Въпреки, че повечето пациенти оздравяват от остър COVID-19, при някои възникват последици на тежък остър респираторен синдром след коронавирусна инфекция (PASC). Една подгрупа на PASC е синдром, наречен "продължителен COVID-19", наподобяващ миалгичен енцефаломиелит или синдром на хроничната умора (ME/CFS).

ME/CFS е изтощително състояние, често причинено от вирусни и бактериални инфекции, което води до дългогодишни симптоми, включващи дълбока умора, постэкспертное неразположение (след физическо натоварване), невъзстановяващ сън, когнитивни нарушения и ортостатически колапс (припадъци след резки движения).

Някои специалисти се отнасят скептично към това, че ME/CFS или дългосрочният COVID-19 са свързани с основните биологични аномалии. Обаче в новото изследване учените показват, че хората с остър COVID-19 и с ME/CFS имат биологични аномалии, включително окислително-възстановителен дисбаланс, системно възпаление и невровъзпаление, нарушение на способността да произвеждат аденозинтрифосфат и общо хипометаболично състояние.

Тези явления все още не са проучени достатъчно при хора с продължително протичащ COVID-19 и всяко от тях е докладвано и при други заболявания, особено неврологични. Според учените разбирането на молекулярните основи както на PASC, така и на ME/CFS може да доведе до разработването на нови терапевтични средства срещу постковидния синдром.