Психология на паническите покупки
- Финансов компас
- Източник: Süddeutsche Zeitung
- Автор:
„Много въпроси, свързани с коронавирусната епидемия, все още са без отговор, но една закономерност все пак има: учените са разбрали какви психични признаци карат хората да се запасяват с тоалетна хартия“, съобщава Süddeutsche Zeitung.
След като много страни въведоха ограничения за социални контакти, възникна странно явление: разумни възрастни започнаха да се запасяват с тоалетна хартия, чието количество далеч надвишава техните нужди. Продажбите на някои производители нараснаха със 700%. Но кои хора купуваха най-много? И защо?
Психолози и икономисти от Мюнстерския университет, университета в Сейнт Гален и Института за еволюционна антропология „Макс Планк" в Лайпциг са анкетирали повече от хиляда възрастни чрез социалните мрежи, за да изследват как покупката на тоалетна хартия и чертите на характера са взаимосвързани.
Резултатите от изследването бяха публикувани в научното списание Plos One. Голяма роля вероятно е играло субективното усещане на страх. Този, който особено силно е усещал опасността от вируса, е бил по-предразположен към панически покупки.
„Колкото по-голям е страхът от епидемията, толкова по-често хората са посещавали магазините, вземали са по няколко пакета и натрупали големи запаси", пишат авторите на изследването.
Наред с емоционалната нестабилност, желанието за запаси може да бъде подсилено от характерни черти като перфекционизъм и ангажираност.
Онези, които методично правят планове и действат преди събитията, във времена на несигурност очевидно са по-склонни да създават прекомерни резерви. Тоест, перфекционистите, противно на общоприетото схващане, невинаги действат рационално.
„Така не егоизмът и себелюбието са карали хората да правят панически покупки, а типични черти на характера", казват авторите на изследването .
„Вероятно тоалетната хартия функционира като субективен символ на безопасността - може би нейната покупка е била своеобразно проявление на предубедена активност, за да се успокои конкретният човек“, казва изследователят Тео Топе.
След като много страни въведоха ограничения за социални контакти, възникна странно явление: разумни възрастни започнаха да се запасяват с тоалетна хартия, чието количество далеч надвишава техните нужди. Продажбите на някои производители нараснаха със 700%. Но кои хора купуваха най-много? И защо?
Психолози и икономисти от Мюнстерския университет, университета в Сейнт Гален и Института за еволюционна антропология „Макс Планк" в Лайпциг са анкетирали повече от хиляда възрастни чрез социалните мрежи, за да изследват как покупката на тоалетна хартия и чертите на характера са взаимосвързани.
Резултатите от изследването бяха публикувани в научното списание Plos One. Голяма роля вероятно е играло субективното усещане на страх. Този, който особено силно е усещал опасността от вируса, е бил по-предразположен към панически покупки.
„Колкото по-голям е страхът от епидемията, толкова по-често хората са посещавали магазините, вземали са по няколко пакета и натрупали големи запаси", пишат авторите на изследването.
Наред с емоционалната нестабилност, желанието за запаси може да бъде подсилено от характерни черти като перфекционизъм и ангажираност.
Онези, които методично правят планове и действат преди събитията, във времена на несигурност очевидно са по-склонни да създават прекомерни резерви. Тоест, перфекционистите, противно на общоприетото схващане, невинаги действат рационално.
„Така не егоизмът и себелюбието са карали хората да правят панически покупки, а типични черти на характера", казват авторите на изследването .
„Вероятно тоалетната хартия функционира като субективен символ на безопасността - може би нейната покупка е била своеобразно проявление на предубедена активност, за да се успокои конкретният човек“, казва изследователят Тео Топе.
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:
Падна правителството на Франция
Ще изживее ли еврото отново силен декември
Добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком е казус от потребителското право
Връчиха годишните награди за постижения в икономиката
Съдът за втори път спря рекордната заплата на Илон Мъск
Ще се възроди ли Jaguar като марка електромобили
Възникналите бедствия, аварии, инциденти и кризи през 2023 г. нарастват с 1,0 %
Саудитска Арабия изтласква Русия от азиатския петролен пазар
Монетата, която съчетава елегантността на музиката с традициите на монетосеченето
КЕШ клуб
300
3 000
30 000